RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

E18 MOSSEVEIEN: Slik skal den nye forbindelsen til Oslos sørlige havner bli. Arbeidet starter om en knapp måned. Illustrasjon: Aas-Jacobsen/Vianova
E18 MOSSEVEIEN: Slik skal den nye forbindelsen til Oslos sørlige havner bli. Arbeidet starter om en knapp måned. Illustrasjon: Aas-Jacobsen/Vianova Foto: Illustrasjon: Aas-Jacobsen/Vianova

Slik blir E18 Mosseveien

Det er klart at AF Gruppen skal stå for utbyggingen av E18 Sydhavna.

SYDHAVNA: Det skal bygges et nytt toplanskryss i Mosseveien ved Kongshavn/Karlsborgveien. Hovedhensikten med prosjektet er å etablere en ny atkomstvei til Sydhavna.

LES OGSÅ: T-banen stenger, titusener må ta bussen

LES OGSÅ: Her kommer det nye næringsbygg

Her vil trafikken øke fordi havnene rundt Bjørvika frigjøres i forbindelse med etableringen av Fjordbyen. Området som kalles Sydhavna strekker seg fra Kongshavn til Ormsund.

Entreprenør klar

Det er nå klart at AF Gruppen er innstilt som entreprenør for prosjektet.

– Det er jo en viss klagefrist for dem som ikke vant frem så vi har satt anleggsstart til 15. februar, sier byggeleder i Statens vegvesen, Oddmund Jessen.

Prosjektet skal ferdigstilles innen oktober 2015.

Forbindelsen til Sydhavna skal gå via en seksarmet rundkjøring på lokk over E 18 Mosseveien. Fire av armene er ramper til og fra E 18, en arm går mot en lokalvei og en går ut på en 185 meter lang bro som fører ned til havna. For å få plass til rampene til og fra rundkjøringen, må veien utvides.

De nye veiene vil dekke et areal på 30 000 kvm. Midlertidige veier vil dekke et tilsvarende areal.
Utbyggingen berører en 900 meter lang strekning. E18 får fire gjennomgående felt – to åpne og to som blir reservert for kollektivtrafikken.

Krevende arbeid

E 18 skal ikke stenges på dagtid under anleggsperioden, for det er dårlig med omkjøringsmuligheter. Hvis stenging er påkrevet på kveld/natt vil dette skje unntaksvis.

Byggeleder Oddmund Jessen vil ikke utelukke at arbeidet til tider kan medføre forsinkelser i trafikken.

Den store trafikkmengden gjennom anleggsområdet vil gjøre arbeidsforholdene vanskelige, så derfor er det satt en romslig byggefrist. En rekke delfrister er også satt; blant annet skal broen som skal føre trafikk fra sentrum til Sjursøya, være ferdig september 2014.

De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 514 millioner 2012-kroner, som dekkes med bompenger og bevilgninger over statsbudsjettet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere