RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Det blir opparbeidet en fin liten plass ved Ljabrubakken med granittdekke og benker. Dette vil både gi en mer trafikksikker utforming av krysset, som i dag er veldig utflytende og udefinert, samtidig som det vil gi en uformell møteplass til nærmiljøet, sier prosjektleder Sissel Vestervik Mordt.
– Det blir opparbeidet en fin liten plass ved Ljabrubakken med granittdekke og benker. Dette vil både gi en mer trafikksikker utforming av krysset, som i dag er veldig utflytende og udefinert, samtidig som det vil gi en uformell møteplass til nærmiljøet, sier prosjektleder Sissel Vestervik Mordt. Foto: Kilde: Asplan Viak

Slik blir veien med nye sykkelfelt

Våren 2015 kan utbyggingen langs Ekebergveien mellom Ljabru og Sæter starte. Om kort tid får grunneiere som får sykkelfelt på tomten sin, kontrakten om kommunal overtagelse.

EKEBERG: I desember 2011 ble utbyggingen av Ekebergveien mellom Ljabru og Sæter vedtatt.

Nå viser kommunens skisser hvordan veien blir med nye sykkelfelt og utvidet fortau. I fjor ble det vedtatt at det skulle være tosidig sykkelfelt.

Har brukt lang tid

Planarbeidene har tatt lengre tid enn antatt, blant annet på grunn av at reguleringsplanen ble klaget inn til fylkesmannen.

Nå er imidlertid planene klare, og bymiljøetaten jobber nå med grunnervervelse.

I løpet av noen få uker sender kommunen ut forslag på kontrakter til de berørte grunneierne langs Ekebergveien.

– Vi har vært på befaring med alle grunneiere i området. Det er mellom 40 og 50 tomter som blir berørt av utvidelsen av veien, forteller Sissel Vestervik Mordt, prosjektleder for Ekebergveien.

Nye sykkelfelt og utvidet fortau vil ta opp plass på det som i dag er hager, ingen bygninger må fjernes på grunn av de nye sykkelfeltene.

Bymiljøetaten har fått ulike tilbakemeldinger fra grunneierne som nå mister en del av tomten sin.

– Noen lurer på om vi ikke kan begynne utbyggingen snart, mens andre er mer tilbakeholdne, forteller Mordt.

Fristen for å skrive under på kontrakten, vil være etter sommeren.

Flere motstandere

En endelig dato for oppstart for utbygging av veien, er ennå ikke fastsatt.

– Det blir byggestart tidligst våren 2015, forteller Alise Davidsen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

Etter planen skal det ta 16 måneder å gjennomføre veiutbyggingen.

Strekningen på 700 meter skal gjøre skal gjøre det lettere å være syklist og gående på Nordstrand, og den er en del av «Plan for hovedsykkelveinettet i Oslo».

Målet til Oslo kommune er å legge til rette for at folk skal bruke miljøvennlig fremkomstmiddel, og strekningen anses som viktig for å få et sammenhengende sykkelfelt mellom Ljabru og sentrum. 

Men både før og etter at planene ble vedtatt, har kommunen møtt motstand.

Både Norstrand Vel og Norstrand grønn linje aksjon har jobbet mot utbyggingen. Aksjonen har ment at veiutvidelsen vil føre til mer trafikk og økt fart, og klaget derfor reguleringsplanen inn for fylkesmannen.

De mener at utvidelsen av veien betyr blant annet at mange gamle trær må felles, og at flere boligeiere unødig vil få en bit av hagen ødelagt.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere