RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TØFF I TRYNET: Mercedes håper E-klassen kan bli luksusbilenes klasseleder.
TØFF I TRYNET: Mercedes håper E-klassen kan bli luksusbilenes klasseleder.

Slik er nye E-klasse

Dieselmodellene av nye E-klasse skal nøye seg med drøye halvliteren på mila og har en CO2-utslipp under 140 g/km.

DETROIT: Når du setter deg inn i denne bilen og lukker igjen døren, så glemmer du finanskrisen!

Den norske Mercedes-Benz-direktøren Johnny Danielsen blir drømmende i blikket i det tre eksemplarer av den nye E-klassen rulles inn på scenen. Bilen låner litt av utseendet og mye av teknikken fra den større S-klassen.

Danielsen drømmer naturligvis om suksess og han drømmer om at Mercedes igjen er på vei mot å sette standard i klassen for mellomstore luksusbiler.

Men hva bilen skal koste i Norge når den lanseres mot slutten av mars kan ikke Danielsen si noe om utover at den elendige kronekursen gjør livet surt og prisene høyere for alle som steller med nye biler i Norge.

Utørst

Samtidig messer Mercedes-sjef Dieter Zetsche til hundrevis av journalister og TV-folk om alle de innovative sikkerhetsløsningene i den nye E-klassen og understreker videre dens miljøfortreffelighet.

Mercedes har klart å senke forbruket med inntil 23 prosent. Både E200 D, E220 D og E250 D skal ikke bruke mer enn 0,53 liter diesel per mil - med et utslipp på 139 gram CO2/km.

Der står altså Dieter Zetsche midt på prærien i USA, i byen som skapte bilismen og velstanden som fulgte med, og forteller hvor innovativ den nye E-klassen er, og hvor stolt han er av luksusbilen, samtidig som Detroit roper en bønn om hjelp til alle tilreisende fra bunnen av forfall og fattigdom.

Besværlig tid

Men Zetsche vet hva han gjør etter mange års fartstid nettopp i Detroit hvor han som DaimlerChrysler-representant forsøkte å redde Chrysler fra sikker undergang.

Så elendig var tilstanden hos Chrysler at selv Mercedes-folkene i Stuttgart fikk pustebesvær i Detroit de årene Mercedes og Chrysler hang sammen. Chrysler fikk utvikle sin store 300 C på restene av en tidligere E-klasse.

For Mercedes er USA et så viktig marked at de tok med tre førseriebiler for å vise dem for media dagen før utstillingen. Men på selve messen står ikke E-klassen. Publikum i Europa skal få se bilen først.

Folkebil i Norge

Om E-klassen er for de rike i USA, regnes den som rene folkebilen i Norge. Hvem kan med hånden på hjertet si at de aldri har opplevd en E-klasse? I baksetet og med sjåfør? Naturligvis som taxi! Her stiller Mercedes E-klasse i særklasse i Norge.

I 2008 utgjorde drosjeutgavene 65 prosent av alt E-klassesalg i Norge. Danielsen tror andelen blir mindre i 2009. Stasjonsvognen vil først være klar helt mot slutten av året.

Danielsen tror også at dieselandelen kommer til å gå ned fra 97 prosent i 2008 til kanskje under 80 prosent i år. Årsaken ligger naturligvis i mer energieffektive bensinmotorer.

Motorprogram

Dette er motorprogrammet for ny E-klasse:

Diesel:
* 200 CDI (136 hk/360 Nm)
* 220 CDI (170 hk/400 Nm)
* 250 CDI (204 hk/500 Nm)
* 350 CDI (231 hk/540 Nm)

Bensin:
* 200 CGI (184 hk/270 Nm)
* 250 CGI (204 hk/310 Nm)
* 350 CGI (272 hk/350 Nm)
* 500 (388 hk/530 Nm)
* 63 AMG (525 hk/630 Nm)

9 kollisjonsputer

Dette er hva Mercedes mener er innovativt ved E-klassen:

* 9 kollisjonsputer
* Vekker føreren hvis vedkommende er i ferd med å sovne
* Aktivt panser som spretter opp for å redusere skadeomfanget for påkjørte fotgjengere.
* Blindsonevarsling
* Nattkamera som ser dyr og mennesker i mørket
* Kjørefeltvarsling om bilen ufrivillig er på vei ut av veien eller over i motgående kjørefelt.
* Avstandsradar som i tillegg til å passe på avstanden til forankjørende også bremser ned farten for å redusere skadeomfanget av kollisjonen om ikke føreren bremser.
* Ryggekamera
* System som leser fartsskiltene og gjengir dem i instrumentpanelet.

Vel, alt dette er i handelen, flere av konkurrentene har det meste og Mercedes burde introdusert mye av dette i utgående E-klasse.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere