RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En av de store endringene i oslotrafikken er at man må kjøre østover til Grønlia for å komme seg vestover mot Drammen fra Oslo sentrum.
En av de store endringene i oslotrafikken er at man må kjøre østover til Grønlia for å komme seg vestover mot Drammen fra Oslo sentrum. Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen

Slik finner du fram i Oslo

Operatunnelen er åpnet, og Oslos bilister må nå kjøre nye veier.

OSLO: Etter en helg med mye omkjøring rundt Oslo sentrum, måtte bilistene i dag tidlig igjen finne veien på ny.

I tillegg til at Operatunnelen er åpnet i begge løp, er også Mosseveien tilbake i sin gamle trasé langs Ekebergskråningen, med direkte av- og påkjøring til tunnelen.

Her kommer også utløpet fra Ekebergtunnelen, der rampene som har vært hovedvei inn til sentrum de siste årene nå ender opp i en rundkjøring med kjøreruter til Bispelokket og sentrum.

Kjør østover mot vest

Påkjøringen fra Skippergata / Rådhusgata til Festningstunnelen retning Drammen stengte før helgen, og denne vil fortsette å være stengt.

Bilister som skal vestover fra Oslo sentrum må nå kjøre østover Grønliakrysset, der man kan komme ned i tunnelsystemet vestover. Dette kan gjøres både langs Havneveien og i østgående tunnel.

I vårt bildegalleri finner du oversikt over de nye veirutene i Oslo.

De fleste valgte ruta langs Havneveien, og dette var med på å skape noe av trafikkproblemene i Oslo mandag morgen, opplyser informasjonsrådgiver Kjell Solem i Statens Vegvesen.

– Det var nesten ikke ingen som benyttet den nye nedkjøringen til tunnelen fra Skippergata. Da ville man raskt kommet ned i østgåene løp, ut mot Grønlia og tilbake i vestgående retning, opplyser Solem.

Han beroliger også frustrerte Oslo-bilister med at mandagen ikke gir noe representativt bilde av trafikksituasjonen i Oslo framover.

– Vi regner med at en del saktekjøring skyldes at bilistene bruker tid for å finne det mest effektive kjøremønsteret, sier Solem.

Se animerte modeller av kjøremønsteret på Statens vegvesens nettsider!

 

Flyt i Operatunnelen

Solem opplyser ellers at trafikken fløt bedre i retning Bærum gjennom tunnelen enn den har gjort den siste tiden.

Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og Svartdalstunnelen er nå blitt én tunnel, med navnet Operatunnelen.

Tunnelen er snaue 4,5 kilometer lang fra Framnes til Lodalen. Fortsetter man i stedet opp gamle Svartdalstunnelen til Ryen, er tunnelen seks kilometer lang.

Det gjør Operatunnelen til den 19. lengste tunnelen i Norge. Tunnelen er nest lengst av alle på Østlandet, kun slått av Oslofjordtunnelen fra Drøbak til Hurum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere