RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For å unngå alle fristelsene lønner det seg å sette opp en ukeplan og føre inn treningsdagene i en kalender.
For å unngå alle fristelsene lønner det seg å sette opp en ukeplan og føre inn treningsdagene i en kalender. Foto: Foto: Istockphoto.com

Slik holder du nyttårsforsettene

Bytt ut floskler med en treningsplan og sett deg konkrete mål, anbefaler ekspert.

KVINNEGUIDEN.NO: Har du satt deg ett eller flere mål for det nye året? De vanligste nyttårsforsettene er å komme i bedre form, trene mer og spise sunnere.

Les hele denne saken på Kvinneguiden.no

Konkrete mål

Det er mye du kan gjøre for å lykkes med dette, og daglig leder for Kvinnetrening.no, Kine Borge-Skar, mener at det starter med å akseptere at du har skeiet litt ekstra ut i julen.

– Ved å erkjenne at man har spist for mye og vært inaktiv i jule- og nyttårstiden, er det mye lettere å jobbe videre mot hverdagen i januar. Da er vi i gang med å nå målene, sier hun.

Les også: Hold figuren i vinter

Les også: Slik trener du i kulda

Les også: Gå sikkert ned i vekt

Det er fint å sette seg konkrete mål for året, men for at målet skal kunne nås, bør det, ifølge eksperten, være spesifikt, målbart, gjennomførbart, relevant og tidsbestemt.

Belønning

Følgende floskler går igjen år etter år: «Jeg skal komme i bedre form», «bli slankere», «gå ned i vekt» og «være mer aktiv». Borge-Skar etterlyser en målsetting med treningen.

– Å gå ned et visst antall kilo, løpe fem kilometer eller trene tre ganger i uka er i hvert fall noe konkret å strekke seg etter. Man kan selv velge tidspunktet for når målsettingen skal være innfridd, sier hun.

Borge-Skar mener det kan være en god motivasjon å bestemme seg for en gitt premie for å ha nådd sitt mål. Det kan dreie seg om alt fra en frisørtime til en ny veske.

Ukeplan

Er ønsket å trene tre ganger per uke og ikke spise godteri på hverdagene frem til påske, har du et konkret og godt mål.

Det kan være lurt å sette opp en plan for hvordan du skal gjennomføre det.

– Sett av fem minutter hver søndag, skaff deg en oversikt over hvordan neste uke ser ut. Bestem deg for treningsdager, klokkeslett og hva øktene skal inneholde. sier Borge-Skar.

Skriv dette ned i kalenderen din slik at det blir en treningsplan. Dette øker sjansene for at du klarer å gjennomføre det du planlegger.

– Vær helt klar og tydelig på hva målet ditt er. Del gjerne planene med andre, sier eksperten.

Les også følgende saker på Kvinneguiden.no:

Slik lykkes du med slankingen

Lyver du for deg selv?

Slik blir hverdagen morsom

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere