RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Nå skal forsinkelsene ned, mener Jernbaneverket og NSB, som har laget en felles plan for utbedring. Her er reisende til og fra Oslo S fredag.
Nå skal forsinkelsene ned, mener Jernbaneverket og NSB, som har laget en felles plan for utbedring. Her er reisende til og fra Oslo S fredag. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Slik skal NSB få togene i rute

Sist oppdatert:
Jernbaneverket har gransket 74.000 forsinkelser, for å finne en masterplan for å hindre nye problemer.

OSLO: Er du togpassasjer grøsser du sikkert bare du hører ordet «signalfeil». og du er slettes ikke alene.

I forrige uke skrev dittOslo.no at hittil i år har nesten 1.500 signalfeil forsinket togpendlere i Oslo

I hovedsak er det et enormt vedlikeholdsetterslep, på totalt 17 milliarder kroner, som får skylden. 

Les også: Togtrøbbel i hele landet i høstferien

Oslo-rushet er verst

Men i følge Jernbaneverkets eget magasin, Jernbanemagasinet, som kommer ut denne uka, er det nå en hovedsatsning å få ned antall forsinkelser i Oslo.

- Nå vil Jernbaneverket intensivere kontrollen med et hundretalls sporveksler i Oslo-området. En mulighet som vurderes, er å overvåke dem elektronisk, sier seksjonssjef for punktlighet i Jernbaneverket, Tone Norløff til Jernbanemagasinet. 

I alt 74.000 forsinkelser er gransket av Jernbaneverket, NSB og Flytoget. Der har de identifisert fire «hovedsyndere» for forsinkelser på toget. Samtidig viser statistikken at mens 91,6 prosent av alle persontog er i rute, er det samme tallet for rushtiden i Oslo bare 87,1.

Les også: Her kommer ny sykkelvei til 80 millioner

Avhengig av satsing på vedlikehold

Feil ved sikringsanlegg, feil på materiell, stasjonsopphold og trafikkavvikling, er de fire årsakene som oftest fører til forsinkelser.

Det skal det gjøres noe med.

– Vi er helt avhengig av at det satses på et effektivt vedlikehold. Det som er utført av fornyelser, har åpenbart gitt uttelling i vinter. Samtidig ser vi hvor store problemer vi fikk på andre områder i sommer, fastslår NSBs trafikkdirektør Øystein Risan til Jernbanemagasinet.

I følge magasinet har nye togsett og nye rutiner, blant annet for oppmerking av stasjoner, allerede gitt gode resultater. 

Framover skal bedre verktøy, økt vedlikehold og mer nøyaktig ruteplanlegging føre til mer punktlige tog. 

- Gjennom å vite årsakene angriper vi forsinkelsene stadig mer systematisk, understreker seksjonssjef for punktlighet, Tone Norløff til Jernbanemagasinet.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere