RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hovinbyen skal knyttes sammen med blant annet butikker og uteliv. Her slik man ser for seg Vollebekk t-banestasjon.
Hovinbyen skal knyttes sammen med blant annet butikker og uteliv. Her slik man ser for seg Vollebekk t-banestasjon. Foto: Foto: Plan- og bygningsetaten

Slik skal Oslo sentrum utvides til Groruddalen

Et område på størrelse med Drammen skal bygges ut i Oslo. Nå vil kommunen ha hjelp til å finne ut hvordan.

GRORUDDALEN: Oslo vokser, og mye av veksten fremover kommer i Hovinbyen. Området ligger i randsonen av indre by, men består av flere delområder med ulik identitet og rolle.

– Området har stort potensiale for transformasjon til en tett by med boliger, butikker og kontorer slik vi har i indre by, forklarer Jørn Roar Moe, enhetsleder i Plan- og bygningsetaten, til nettstedet byplanoslo.no.

For i følge Oslo kommunes kommuneplan, så er det indre by som skal vokse i åra som kommer, og den skal vokse utover. Det betyr at større områder av Oslo vil bli som sentrumsområder å regne, med butikker og uteliv. 

Mer om Hovinbyen: Dette kan bli «nye Majorstuen»

Størst i Oslo

Hovinbyen er det største byutviklingsprosjektet i så måte, der man skal knytte flere mindre steder i Groruddalen sammen, slik at det likner mer på et sentrumsområde.

Nå ønsker Oslo kommune hjelp til å forme Hovinbyen, og mandag ble det utlyst en nordisk idékonkurranse for byplanleggere, med sikte på å utvikle området. 

Hovinbyen er omtrent på størrelse med Drammen, eller like stort som Oslo innenfor Ring 2. Området har flere knutepunkter allerede, blant annet Økern, Helsfyr og Bryn.

I tillegg ligger områder som Vollebekk, Løren, Ensjø, Hasle, Ulven og Risløkka inn under Hovinbyen. Disse skal nå knyttes tettere sammen, og det er butikker, uteliv, grøntarealer og næringsliv som blir de viktigste elementene.

60.000 flere innbyggere

Per i dag bor det 38.000 mennesker her, men planen er at dette tallet skal økes opp mot 100.000 innbyggere, og like mange arbeidsplasser, i løpet av de neste tiårene.

Noen forutsetninger har kommunen klart allerede, blant annet skal t-banen utvides, og bilen mest mulig bort. Det vil si at kollektivtransport, gange og sykkel skal være de enkleste og mest attraktive måtene og ferdes på gjennom hele Hovinbyen.

Det eksisterer også delvise planer for utbygging, men Oslo kommune åpner også for de «villeste ideene».

– Det som er urealistisk om ti år kan være realistisk om femti, sier seniorarkitekt Silje Hoftun i Avdeling for byutvikling til byplanoslo.no, og får støtte fra Moe.

– Noe er i ferd med å bli bygd ut. Andre steder er det tanker og planer om hvordan det skal bli. Men det er fremdeles kjempestore områder hvor det ikke foreligger klare planer eller prosjekter ennå, sier Moe.

Idékonkurransen varer i tre måneder, og en jury skal bestemme hvilke konsepter man eventuelt ønsker å premiere. Totalt ligger det 1,5 millioner kroner i potten. 

Les også: KRONIKK: «Oslo har mer enn nok plass til å hilse de nye borgerne velkommen»

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere