RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med åtte avganger i timen kan disse reisende fra Røa se bedre tider i møte.
Med åtte avganger i timen kan disse reisende fra Røa se bedre tider i møte. Foto: Foto: Vidar Bakken

Slutt på Tokyo-tilstander fra 9. desember

Ruter dobler antall avganger på Østeråsbanen, samtidig som hele rutenettet for Oslo blir lagt om.

RØA: – Dette er fantastiske nyheter. Jeg ser frem til hyppigere avganger på Østeråsbanen. Endelig vil det bli plass til alle som vil ta banen. Kanskje man kan få en sitteplass også, sier Svein Aartun Bye, som hver dag er vant til Tokyo-tilstander på Røa.

LES OGSÅ: Ruter varsler storkontroll

Ble stående igjen

Den 9. desember blir dagens linje 2 til linje 5 med strekningen Østerås–Vestli. Fra klokken 07 til 19.00 vil det bli åtte avganger i timen i stedet for fire.

– Fra Røa har jeg alltid kommet med T-banen, men jeg har sett andre reisende bli stående igjen på stasjoner lenger ned mot sentrum. Særlig har det vært problem for foreldre med barnevogn, også fra Røa, sier Bye.

Reisende må forberede seg på nye rutetider over hele byen, samtidig som omlegging av rutenettet krever ny planlegging for mange.Med omleggingen håper Ruter at avgangene kommer med jevnere mellomrom, samtidig som kapasiteten øker.

– Jeg er litt bekymret for sårbarheten for fellestunnelen hvor samtlige linjer passerer. Fra før vet vi at det er en utfordring når noe skjer på for eksempel Helsfyr. Da har problemene forplantet seg til øvrige linjer. Dette håper jeg man nå har kontroll på. Men for all del, nå gleder jeg meg først og fremst over nyhetene om det økte tilbudet, sier Bye.

Omfattende kampanje

Linje 2 som i dag er Østeråsbanen, blir nå Kolsåsbanen med Gjønnes som endestasjon. Tidligere hadde Linje 5, som altså blir Østeråsbanen, Storo som endestasjon. Nå blir Storo endestasjon for linje 3. Sognsvann blir i dag endestasjon for linje 4/6 - Ringen.

Endringene er store og det krever mye informasjon, særlig fordi busstilbud og tog tilbudet også er i store endringer. Ruter vil ha omfattende kampanjer frem mot omleggingen for å orientere publikum.

Tog skal i fremtiden være hovedlinje ut og inn av Oslo. Det betyr at flere ekspressbusslinjer som i dag kjører inn i Oslo vil bli nedlagt, hvor det byttes fra buss til tog utenfor sentrum. Det vil bli seks avganger i timen på togstrekningen Asker–Lillestrøm og 15 minutters intervall mellom Lillestrøm og Skøyen.

På de sentrale knutepunktene, med overgang buss/tog, skal det lokale busstilbudet styrkes til og fra stasjonsområdene. Bussene skal danne et lokalt trafikknettverk, som gir større muligheter til å reise på tvers i regionene.

Les mer om omlegging på Ruters nettsider.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere