RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Første byggetrinn: «Monolittene», Hus 1 og 2, vil stå ferdig i 2012. Tidlig i neste år starter byggingen. Byggene blir omgitt av en grønn park med vannspeil. ILLUSTRASJON: JM AS/ROM EIENDOM
Første byggetrinn: «Monolittene», Hus 1 og 2, vil stå ferdig i 2012. Tidlig i neste år starter byggingen. Byggene blir omgitt av en grønn park med vannspeil. ILLUSTRASJON: JM AS/ROM EIENDOM Foto: ILLUSTRASJON: JM AS/ROM EIENDOM

Snart klart for første «stasjons-monolitt»

Fasadene skal understreke det enkle og monolittiske i arkitekturen. Slik beskrives første byggetrinn av Grefsen Stasjon.

SANDAKER/GREFSEN: Neste uke går salgsstarten for det mye omtalte boligprosjektet Grefsen Stasjon (tidligere Grefsen Stasjonsby), fra boligutvikler JM AS og Rom Eiendom. Nedgangstider i boligmarkedet satte prosjektet på vent. Men nå vil etter alt å dømme første spadetak bli tatt første kvartal 2011.

– Vi opplever rimelig god interesse for Grefsen Stasjon, og har 500 personer på listen. Mange av dem har vært med og fulgt prosjektet lenge, sier Andreas Øvsthus, daglig leder i Røisland & Co Prosjektsalg.

LES OGSÅ: "Stasjonsbyen" har blitt bedre

Neste uke blir leilighetene i det som omtales som Hus 1, en tolv etasjers høy bygning med leiligheter fra 38 til 187 kvadratmeter, på området nærmest Storo lagt ut for salg. Første byggetrinn består av to slike hus kledd med lys tegl og aluminium og med et monolittisk preg, i følge utbygger.

Øvsthus er rimelig trygg på at målet om 50 prosent solge leiligheter i Hus 1 vil være realisert innen seks til åtte uker.

Gitt at salget går etter planen, vil boligene i første byggetrinn være innflytningklare i 2012, i følge Øvsthus.

Totalt vil Grefsen Stasjon-prosjektet inneholde cirka 900 leiligheter.

– Vi legger opp til å selge cirka hundre enheter i året. Ferdigstillelsen avhenger av interessen, men hele Grefsen Stasjon vil kunne være ferdig om cirka ti år, sier han.

De resterende enhetene vil bli i byggene langs Gjøvikbanen og Ringveien, og strekke seg mellom Sinsen og Storo t-banestasjoner. Denne delen av prosjektet var den som vakte flest reaksjoner i nærmiljøene da det ble lansert, og har blitt endret flere ganger siden førsteutkastet. Den første delen vil kunne stå ferdig tidligst i 2013.

Innkjøringen til Grefsen Stasjons underjordiske parkeringsanlegg vil skje via Hans Nilsens Hauges gate, og skal ikke påføre økt trafikktrykk på Storokrysset, får Nordre Aker Budstikke opplyst. Det har derimot ikke lyktes avisen å få bekreftet at Storokrysset ikke vil bli trafikkbelastet med innkjøring til området i en midlertidig periode.

 LES OGSÅ HISTORISK BAKGRUNN

Veien mot Grefsen Stasjon har vært lang. Her kan du lese mer om prosessen, i Nordre Aker Budstikkes arkiv:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere