RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

IKKE KLART: Søndagsåpne butikker er fortsatt i det blå.
IKKE KLART: Søndagsåpne butikker er fortsatt i det blå. Foto: Foto: Runar Nørstad, ANB

Søndagsåpning i det blå

Åtte av ti ønsker ingen endring i åpningsbestemmelsene, og søndagsåpne butikker er fortsatt i det blå.

– Endringer i bestemmelsene om søndagsåpne butikker forutsetter en lovendring. Det er ikke bestemt hvordan endringsforslaget skal innrettes, og saken må på høring før den kan forelegges Stortinget, sier statssekretær i Kulturdepartementet, Bjørgulv Borgundvaag (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

 

En undersøkelse utført av analysebyrået Damwad for Handelens Samarbeidsutvalg viser at søndagsåpne butikker blir en miljøbombe av dimensjoner. Andre undersøkelser viser også at åtte av ti nordmenn vil handle som i dag.

Både stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) og leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, har lest undersøkelsen. Og de er rystet.

– Det vil helt klart være et skritt i feil retning å åpne for søndagshandel. Utslippene må ned. Søndagsåpne butikker vil bidra til at vi går i motsatt retning, sier Haltbrekken til ANB.

Han tror også at undersøkelsen har et konservativt anslag.

– Den tar ikke hensyn til at forbruket vil øke, sier Haltbrekken.

 

Leder i Handel & Kontor, Trine Lise Sundnes, mener spørsmålet om søndagsåpne butikker blir en lakmustest på om Venstre virkelig er et miljøparti, og ikke bare på papiret. Venstre kan nemlig komme til å sørge for at regjeringen får gjennomslag for søndagsåpne butikker.

– Vi har en klar programfestet politikk på dette området. Beslutningen om å tillate søndagsåpne butikker skal ligge hos hvert enkelt kommunestyre. Så blir det selvsagt opp til dem å ta hensyn til miljømessige konsekvenser, sier Venstre-nestleder Terje Breivik til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han kan ikke uttale seg om undersøkelsen, som han ikke har lest. Men presiserer at man må ta med ny kunnskap om eventuelle konsekvenser når forslaget kommer til vedtak i Stortinget.

 

Ifølge stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) vil en liberalisering av åpningstidene alene skylle nesten to tredjedeler av elbilsatsingen ut i vannet.

For å slippe ut så mye klimagasser hvert år som detaljhandelen kommer til å gjøre med søndagsåpne butikker, må en 3,5 mil lang konvoi av 1814 lastebiler kjøre rundt jorda – eller 97 passasjerfly fly rundt jorda – én gang.

 

Ansatte-kjøring

Bare transporten av ansatte anslås å øke med hele 10 prosent, tilsvarende 74 millioner kilometer i året.

Energiforbruket anslås å øke med 10,6 prosent. Utslippene av klimagasser anslås å øke med 21.350 tonn CO2 per år. Blant mange andre, store konsekvenser.

Rasmus Hansson synes det mest åpenbare problemet er transporten av alle ansatte til varehandelen til tross for at folk egentlig ikke vil handle på søndager. (ANB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere