RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DYR PARKERING: Oppsalbeboer Tarje Risbøl (t.v.) er positiv til det nye snøryddingsprosjektet, men fikk intet mindre enn tre bøter på én gang. Han synes som lokalpolitiker Tommy Skjervold at kommunen godt kunne gitt beboerne litt tilvenningstid i oppstarten.
DYR PARKERING: Oppsalbeboer Tarje Risbøl (t.v.) er positiv til det nye snøryddingsprosjektet, men fikk intet mindre enn tre bøter på én gang. Han synes som lokalpolitiker Tommy Skjervold at kommunen godt kunne gitt beboerne litt tilvenningstid i oppstarten. Foto: FOTO: NINA SCHYBERG OLSEN

Snømåking med bismak på Oppsal

Tarje Risbøl fikk tre bøter første dag med ny parkeringsordning på Oppsal. Lokalpolitiker Tommy Skjervold (Frp) etterlyser smidigere oppstart av nye, kommunale prosjekter.

OPPSAL: – Jeg hadde to biler stående og glemte hele greia. Jeg nappet med meg den ene boten fra bilruten, og da fikk jeg enda en bot. Det er sure penger, selv om jeg håper å få ettergitt én bot, sier Tarje Risbøl fra Oppsal.

Bymiljøetatens prøveprosjekt for mer effektiv snørydding gjelder Solbergliveien, Kampheimveien, Haakon Tveters vei og Vetlandsveien. De har fått parkeringsforbud fra klokken 9-15 én dag hver i uka, slik at det blir lettere for brøytemannskapene å komme til.

– De har jo skilta og informert på forhånd, men de kunne med fordel hatt en snillere tilnærming. Det er bra at det rullerer med bilfrie gater, men en infolapp eller noe sånt på ruten istedenfor bot ville gitt en mer positiv effekt. Det har med image å gjøre, konstaterer Risbøl.

LES OGSÅ: Bymiljøetaten sier de ikke har tauet vekk så mange biler og mener nytt snøryddeprosjekt gir god effekt

Etterlyser smidighet

Lokalpolitiker Tommy Skjervold (Frp) har fått mange tilbakemeldinger fra folk som har fått bøter etter prosjektets oppstart.

– Jeg er veldig positiv til prosjektet, da unngår man at snøen hoper seg opp. Men man skal være ydmyk når man innfører nye ordninger, spesielt når det gjelder parkeringsplasser som er mangelvare i store deler av Oslo, sier Skjervold.

– Man kunne lagt ut advarsler på bilene i starten, for å minne om ordningen og si at neste gang blir det bot. Eller så kunne man ringt bileierne. Da ville man kommet innbyggerne i møte og fått en smidigere overgang, istedenfor at folk nå går rundt og er sure og misfornøyde, sier Skjervold.

– Jeg vet at Bymiljøetaten har informert på forhånd, men det tar tid å venne seg til nye ordninger, sier Skjervold.

– Den ene dagen det ble utstedt bøter var det ikke engang snø å måke bort, og jeg tror Oslo kommune i det lange løp vil tjene på ekstraarbeidet ved å spille på lag med innbyggerne, sier Skjervold.

– Jeg håper samferdselsbyråden vil vurdere en mykere tilnærming neste gang de gjør noe slikt, sier Skjervold, som selv er tidligere byrådssekretær.

Vanskelig

Ansvarlig byråd Ola Elvestuen (V) har følgende kommentar:

– Man kan alltid diskutere smidighet, men det er vanskelig for oss i bystyret å detaljbestemme slikt hver gang det kommer en endring. For at et prosjekt skal ha effekt må man ha en reell overgang, og her er jo hensikten snørydding, sier Elvestuen.

– Det viktigste er at tiltaket blir gjennomført, men vi må jo alltid bestrebe å gi god informasjon på forhånd. Jeg kjenner ikke denne saken godt nok til å si om det har skjedd i dette tilfellet, men smidighet må i så fall veies opp mot dette, sier Elvestuen.

LES OGSÅ:

Bymiljøetaten fornøyd med nytt snøryddeprosjekt

Ingen brøytekanter på Oppsal i vinter

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere