RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

JUSTERING: Trener du regelmessig og spiser sunt, men synes de siste kiloene sitter litt for godt? Prøv å variere treningen!
JUSTERING: Trener du regelmessig og spiser sunt, men synes de siste kiloene sitter litt for godt? Prøv å variere treningen!

Spark vekk de siste kiloene

Er du glad i gruppetrening kan det være lurt å forsøke noe helt annet, som kampsport eller svømming, sier vår treningsekspert.

KVINNEGUIDEN.NO: Ofte er det vanskelig på bli kvitt de siste kiloene selv om man spiser sunt og trener regelmessig. Det er fordi kroppen din har funnet sin trivselsvekt, og da må det ekstra innsats til.

- Kroppen venner seg raskt til ytre stimuli, derfor må det endringer til for å klare å gå ned i vekt, sier Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen.

- Man kan enten se på kostholdet eller treningen, eventuelt begge deler og se hvor det er mest hensiktsmessig å foreta justeringer. Noen ganger er kun små justeringer nødvendige for å oppnå ønsket resultat.

Les også: Slik legger du på deg

Tenk over følgende:

* Har du stor nok variasjon i treningen din? Er intensiteten høy nok? Er du aktiv 60 minutter daglig?
* Spiser du regelmessig? Har du et balansert kosthold? Stopper du når du er mett?

- Skal du klare å gå ned i vekt må du endre mønster. Ofte kan det faktisk være for lite mat eller for uregelmessig inntak som kan være problemet, sier treningseksperten.

Les også:
Spis deg lykkelig
Slik får du sprettrompe

Annen trening og kost

Så hvis du vil ned de siste kiloene betyr det i realiteten at du må gjøre endringer i de dagligdagse rutinene.

- Det betyr slett ikke at du skal sulte deg, eller kjøre på med hard trening hver dag. I stedet kan du kan for eksempel prøve nye treningsformer. Er du glad i gruppetrening som step og aerobic kan det være lurt å forsøke noe helt annet, som for eksempel kampsport eller svømming, sier Line Marion.

Spiser du for uregelmessig er det enkelt å få inn en frukt og yoghurt, eller en shake, som et mellommåltid.

- Det er også viktig at det er balanse mellom hvor mye energi du bruker og inntar, så er det opp til kroppen å bestemme når den vil "slippe taket", sier Line Marion.

Les hele saken på Kvinneguiden.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere