RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DATASPILL: Sex og nakenhet i dataspill er ofte langt mer kontroversielt enn vold.
DATASPILL: Sex og nakenhet i dataspill er ofte langt mer kontroversielt enn vold.

Spill-sex provoserer

Fra indianerpiker til varm kaffe, her er et blikk på sex i spillhistorien.

SPILLVERKET.NO: Grand Theft Auto fremkaller gjerne mareritt hos de mest fanatiske kritikerne av spill. Vold, biljakter og karriere som kriminell fysj og fy!

Men da GTA: San Andreas ble lansert til PC i 2005 handlet plutselig ikke hot coffee lenger om varm kaffe, og en av tidenes største spillskandaler var et faktum.

Får erstatning for GTA-sex

Med ett var ikke vold og blod det farligste, men nakenhet og sex. Lynsjelystne foreldre forlangte hoder på gylne fat og advokater fikk våte drømmer om dyre massesøksmål.

To år senere helte sexscenen i Mass Effect mer bensin på bålet, og Fox News skrek om Tidenes mest realistiske sexsimulator i beste sendetid.

I februar 2008 hadde den amerikanske foreldrenettsiden whattheyplay.com en avstemning om hvilken type spillinnhold foreldrene var mest bekymret for. Av 3000 stemmer oppga 9 prosent banning, 11 prosent narkotika, 29 prosent vold og 51 prosent sex som bekymringsfaktor. Sex er for alvor blitt den nye styggedommen.

Kontroversielt

Sex har vært et kontroversielt element i spill helt fra starten, og ingenting tyder på at det kommer til å gå av moten ennå.

Utviklerne av spillet Alpha Protocol, som kommer i senere i år, skryter av at hovedpersonen kan ha sex med samtlige damer han møter i spillet i samme stil som i Mass Effect, mens utviklerne av God Of War 3 diskuterer hva som kan gjøres for å piffe opp og fornye Kratos eventyr så de ikke skuffer fansen.

Noen utviklere vil alltid legge inn sex for å provosere, men utfordringen til de mer seriøse aktørene blir å integrere sex som en naturlig del av historiefortellingen uten å gjøre det vulgært eller platt. Den tradisjonelle gå-til-svart teknikken til Mass Effect og flere andre er en trygg vei å gå.

Droppe småpikene

Fahrenheits løsning, å hente inspirasjon fra Hollywood, var både modig og gjort på en måte som står som eksempel for andre utviklere.

Japanerne har også hatt en del gode løsninger som er verdt å se på, selv om man her i vesten kanskje bør droppe tentaklene og småpikene.

Mer fokus på sensualitet, intimitet og følelser kan være veien å gå for å bli kvitt stempelet om at sex i spill bare er porno, for slik det er nå er sex tidvis altfor overfladisk og enkelt. Utviklerne må bli modigere for å gå mer i dybden og vise at sex ikke bare er peising, men også en del av kjærligheten og faktisk er en bra ting.

Verre enn vold

Vi har sett hvordan det i USA er til stor grad akseptert å selge voldelige spill, men med en gang det er en pupp eller antydning til sex så blir det automatisk bråk og spill merket med AO, Adults Only i USA, blir nektet solgt i butikker.

Det er nesten alltid spill med mye nakenhet og sex som havner i denne kategorien. Ekstrem vold klarer som regel å presse seg ned til M, Mature 17+, eller lavere.

Kikker vi derimot til Tyskland har flere voldelige spill vært bannlyst fra landet, og opp gjennom historien har flere spill vært nødt til å fjerne blod, farge det grønt, eller gjøre om ofre til zombier. Nakenhet og sex derimot har vært en naturlig del av kulturen, og ingen har giddet å heve et øyebryn.

Hva er egentlig farligst for ungdommen å spille? Spill hvor man skal drepe, eller å elske? Man kan av og til begynne å lure.

Les hele saken på Spillverket.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere