RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pedagogene Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen (f.v.), assistent Baard Jacobsen og daglig leder Harald Øygard synes verdispillet er nyttig i barnehagehverdagen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Pedagogene Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen (f.v.), assistent Baard Jacobsen og daglig leder Harald Øygard synes verdispillet er nyttig i barnehagehverdagen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Spiller seg til forståelse

Kan et kortspill om verdier gjøre barnehagehverdagen lettere? Ja, mener de ansatte i MyrerKanvas-barnehag.

KJELSÅS: – Vi er nok ekstra tilbøyelige til å leke, vi som jobber i barnehage. Men jeg tror dette er en metode som også mange bedrifter ville ha funnet nyttig, sier Harald Øygard.

Han er daglig leder i Myrer Kanvas-barnehage på Kjelsås. I høst tok de ansatte i barnehagen i bruk et verdispill, utviklet av den privat barnehagestiftelsen Kanvas. Gjennom utsagn knyttet til arbeidsdagen blir de ansatte konfrontert med egne og andres holdninger og verdier, og får i fellesskap diskutert og drøftet hvorfor de gjør som de gjør i ulike situasjoner.

– Det starter spennende faglige diskusjoner. For pedagoegene er det viktig å få diskutert faget sitt og for meg som leder kan det avdekke kompetanse jeg ikke var klar over at vi hadde, sider Øygard.

– Spillsituasjonen er en trygg arena å snakke om temaer man kanskje er usikker på, og som ellers er vansklig å ta opp med kolleger, sier pedagog Kenneth Pettersen.

Økt forståelse

Spillelederen legger et kort på bordet. En påstand kan være "Vi bør ha klare mål for hva barna skal lære i barnehagen", "Dersom jeg har brukket en arm, så er er jeg frisk nok til å gå på jobb", "Jeg kniper alltid noen i å gjøre noe godt" eller "Jeg er veldig bevisst på hva barns medvirkning betyr for min rolle som voksen i barnehagen". Deretter skal deltakerne si seg enige, uenige eller delvis enige i utsagnet, og begrunne det. Etter en runde der alle har fått sagt sitt, drøftes standpunktene – har noen endret mening?

– Disse øktene gir økt forståelse for hvorfor kolleger handler som de gjør i ulike situasjoner, og er veldig positvt for arbeidsmiljøet, sier Pettersen.

Også for barna

På Myrer bruker de spillet i ledergruppen med pedagogene blant assistentene, på avdelingene og i felleskap på personlamøter. Men spillet kan også brukes på barna.

– Da blir det en mer filosofisk samling, der barna kan reflektere over vennskap, drømmer, leker og det å være liten og stor, sier Øygard.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere