RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sporvognsklubben vil bytte ut alle Oslos trikker

Sporvognsklubben i Oslo Sporveier Arbeiderforening (OSA) krever at politikerne erstatter samtlige av Oslos trikker med nye.

OSLO – Vi opplever idag at vi ofte må kjøre fra passasjerer, da kapasiteten er sprengt. Vi sliter med tildels gammelt, utdatert materiell, og de nyeste trikkene har mange systematiske feil. Dette gjør at trikkene står uforholdsmessig mye på verksted, sier Ola Floberg, leder i OSA Sporvognsklubb.

I morges opprettet sporvognsklubben Facebook-gruppen «Nye trikker til Oslo» for å sette fokus på problemene med Oslos trikkepark.

Floberg håper brukerne av trikken vil melde seg inn i gruppen og på den måten legge ytterligere press på politikerne, slik at problemene blir tatt alvorlig.

Viktig for miljøet

Floberg forteller videre at hundre trikker kan erstatte ti ganger så mange busser og tusenvis av biler, i løpet av sin levetid. Trikken bruker ifølge Floberg lite drivstoff, under halvparten av det bussen bruker per personkilometer.

– Å satse på trikk bedrer luftkvaliteten og minker klimagassutslipp. Trikken er viktig for miljøet i Oslo. Nå må Oslos politikere ta grep, finansiering av nye trikker må på plass, formaner Floberg.

Skal vurdere trikkeparken

Byråd for miljø og samferdsel, Jøran Kallmyr, synes det er positivt at også de som daglig fører trikkene i Oslo, engasjerer seg ved å opprette en Facebook-gruppe.

Han forteller at arbeidet med å utbedre t-banen i byen ser ut til å gi resultater og at fokus nå rettes mot trikkeparken.

– Vi har startet en utredning der vi ser på mulighetene for å gjøre noe med dagens trikkepark. Vi er klar over problemene og ser at Oslo-trikken er i en kritisk fase, sier Kallmyr.

Ser til utlandet

De siste dagene har det også kommet frem at Oslo-trikkene volder stor skade på asfalten i byen.

LES OGSÅ: Thorvald Meyers gate slår sprekker

Tidligere denne uken sa Kallmyr til VG at de tyngste trikkene i Oslo veier 65 tonn, mens det er mulig å få tak i materiell til halve vekten ute i Europa.

– Trikkene som brukes i Oslo i dag er også dyre i drift. Lettere materiell ville redusert utgiftene. Vedlikeholdsetterslepet på Oslotrikken er i dag på en drøy milliard. Det dreier seg både om vogner, bane og ødelagte gater. Med nytt og lettere materiell vil mye av dette etterslepet forsvinne, sa Kallmyr til VG.

LES OGSÅ: Trikken ødelegger veien på Holtet

Floberg i OSA Sporvognsklubben forteller at Nice, Bordeaux og Orleans er gode forbilder når det gjelder en velfungerende trikkepark.

– Passasjerne våre klager over mye støy når de er ombord på trikken. Slik støy vil vi unngå dersom vi får trikker som de har blant annet i en del byer i Frankrike, sier Floberg.

– Dette har gått alt for langt, nå må noe gjøres, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere