RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvis denne muren raser ut i skinnegangen utgjør den en stor fare for personer og materiell på Kolsåsbanen.
Hvis denne muren raser ut i skinnegangen utgjør den en stor fare for personer og materiell på Kolsåsbanen.

Står denne muren trygt?

Like inntil skinnegangen står denne muren, oppført for andre gang. Utbygger har aldri etterkommet Sporveienes krav om geoteknisk undersøkelse.

MONTEBELLO: Vi tar dette svært alvorlig og har tatt et nytt initiativ for å få vurdert denne muren, sier prosjektsjef i Kolsåsbaneprosjektet, Bjørn Holthe Andersen.

Aldri dokumentert

Etter boligulykkene i Ålesund og Bergen har det kommet frem hvor viktig geotekniske undersøkelser er for å vurdere stabiliteten av grunnen i byggeområder. Ullern Avis Akersposten (UAA) kunne for mer enn tre år siden avsløre at en utbygger i Sondrevegen oppførte en fem meter høy støttemur inntil Kolsåsbanen, uten at det var foretatt geotekniske undersøkelser. Geoteknisk undersøkelse var et krav som Oslo Sporveier satte for at utbygger skulle få dispensasjon for å oppføre støttemuren inntil skinnegangen. Dette var et krav som også ble gjentatt i plan- og bygningsetatens (PBE) rammevedtak.

Til tross for at både ansvarlig søker og tiltakshaver påsto at geotekniske undersøkelser var gjort, kunne de aldri dokumentere dette overfor Sporveiene, som gang på gang etterlyste dokumentasjon både ved henvendelse til utbyggersiden og til PBE.

Svært farlig

I første omgang ble en støttemur satt opp, som med det blotte øye kunne oppfattes som svært farlig med sin helningsvinkel. UAA fulgte saken svært nøye og skrev flere artikler om den oppførte støttemuren. Deretter ble hele muren revet, med den begrunnelse at nye beregninger viste at støttemuren var for dårlig. Igjen ble det hevdet fra ansvarlig søker at det var foretatt geotekniske undersøkelser, som til dags dato ikke er dokumentert. Tvert imot har plan- og bygningsetaten ved senere tilsyn kritisert prosjektansvarlig for at spesiell geoteknisk vurdering ikke er gjort før støttemuren ble bygget.

Bekymret

På et tidspunkt fikk Sporveiene et såkalt "as built"-dokumentasjon som viste hvordan muren var oppført, men dette har ikke noe med en geoteknisk undersøkelse å gjøre. Hele veien var teknisk sjef for Sporveiene, Yngve Ruud, bekymret for denne støttemuren. At denne måtte oppføres på nytt var heller ikke beroligende for Ruud, så lenge en geoteknisk undersøkelse ikke var utført. Ruud har sluttet i Sporveiene og saken om muren har stått stille de siste to årene.

Fratatt ansvarsretten

Vi vil vurdere muren nøye og er det betenkeligheter fra en geoteknisk synsvinkel er vi nødt til å følge opp. Da må vi eventuelt se på hva vi kan pålegge grunneier å gjøre i denne saken, sier Holthe Andersen.

Det hører med til historien at PBE fratok selskapet som hadde ansvaret for prosjekteringen i Sondrevegen ansvarsretten på et senere tidspunkt i byggeprosessen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere