RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopper når du ikke bremser

DETROIT: I fremtiden stopper bilen selv om du er uoppmerksom og bremser for sent.

Du vet selvsagt hvor fort gjort det er. En liten uoppmerksomhet, og det sier dunk i bilen foran. Uheldigvis hadde han tilhengerfeste og regningen lød på 60.000 kroner når alt var gjort opp. Og du som ikke kjørte i mer enn 30 km/t. I tillegg klager vedkommende du kjøre på over vondt i nakken, er sykemeldt og har for lengst koblet inn politiet.

Dette er hverdagen i norsk veitrafikk.

Flest smell i lav fart

Mer enn 75 prosent av kollisjonene skjer i hastighet under 30 km/t, og halvparten av dem i by- og bynære områder, sukker Thomas Broberg, ingeniør og forsker ved Volvos sikkerhetsavdeling.

Disse ulykkene i små hastigheter er ofte årsaken til nakkeslengskader..

Men hjelp er på vei i form av noe Volvo kaller City Safety, et optisk radarsystem innebygd øverst i frontruten, som "ser" seks meter framover, tolker bildet 50 ganger i sekundet og har som formål å hjelpe føreren til å unngå småkollisjoner.

Hvis fare oppstår settes bremsesystemet i høyeste beredskap, og hjelper ikke det aktiviseres bremsene automatisk.

Stopper helt

Med en relativ hastighetsforskjell inntil 15 km/t hindrer systemet kollisjon, og ved hastighet inntil 30 km/t bremser det ned bilen så mye at skadeomfanget reduseres betydelig. Teknikken beskytter altså også dem i bilen som står i fare for å bli påkjørt.

Systemet har tre primærfunksjoner:

* Hindre eller redusere påkjørsel av bil bakfra.

* Hindre eller redusere omfanget av nakkeslengskader på dem i bilen foran.

* Motvirke eller redusere omfanget av kostbare skader på bilen.

Distrahert

Broberg er opptatt av ikke å ta kontrollen fra føreren, så aktiv handling fra føreren overstyrer systemet.

Men vi vet så altfor godt hvor lett det er å la seg distrahere i trafikken, og nettopp i slike situasjoner ønsker vi å ha et system som hjelper føreren. Dessuten håper vi forsikringsselskapene vil favorisere biler med City Safety, sier Broberg.

City Safety kommer i tillegg til andre radarbaserte systemer som ser andre kjøretøy på lang avstand, og som kan knyttes til konstantfartsholder for å følge trafikkflyten i hastigheter ned til 30 km/t. City Safety har ikke innlagt komfortfunksjon for køkjøring.

Systemet planlegges lansert om to år.





Fakta om City Safety:

* Optisk lavfarts radarsystem som gjenkjenner biler på seks meters avstand.

* Alarmerer bremsesystemet og stopper bilen om farten er under 15 km/t.

* Reduserer ulykkesomfanget og faren for nakkeslengskader ved fart opptil 30 km/t.

* Kommer om to år.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere