RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ENNÅ IKKE REVET: Narvesenhuset hviler fortsatt rolig over Ensjø t-banestasjon. Utbyggingen er forventet å starte i mai 2012 – over et halvt år forsinket.
ENNÅ IKKE REVET: Narvesenhuset hviler fortsatt rolig over Ensjø t-banestasjon. Utbyggingen er forventet å starte i mai 2012 – over et halvt år forsinket. Foto: FOTO: MARION JULIUSSEN

Store forsinkelser for Ensjø t-banestasjon

Den nye t-banestasjonen på Ensjø lar vente på seg. Frykt for kostnadssprekk er årsaken, i følge Kollektivtransportproduksjon.

ENSJØ: – Kostnadene ble vesentlig høyere enn hva man hadde budsjett til, sier utviklingssjef Knut Wisthus Johansen i Kollektivtransportproduksjon AS.

Ba om utsettelse

DittOslo har flere ganger skrevet om den omstridte utbyggingen av Ensjø t-banestasjon.

Kostnadene ble vesentlig høyere enn hva man hadde budsjett til

Aksjonister fra Kampen har blant annet påpekt at planen for den nye stasjonen innebærer en rasering av en av Oslos «grønne» og åpne t-banestasjoner, og at den nye stasjonen, som innebærer et lokk og bygging av høye hus oppå og rundt, ikke tar hensyn til resten av området.

De ba om en utsettelse av behandlingen av rammesøknaden, men ble ikke hørt.

Kollektivtransportproduksjon AS fikk tillatelse til å bygge og opplyste at arbeidet med å rive, blant annet Narvesen-huset fra 60-årene, skulle startes opp til høsten. Imidlertid står fortsatt Narvesen-huset urørt.

SE 3-D MODELL AV DEN NYE ENSJØBYEN

Usikkerhetsanalyse

Prosjektet ble dermed utsatt, og nå opplyses det at igangsettingen skal skje i mai 2012.

– Hvorfor denne utsettelsen?

– Vi laget en usikkerhetsanalyse for kostnadene ved gjennomføring av byggeprosjektet etter at detaljprosjekteringen nesten var sluttført. Analysen viste at kostnadene kunne bli vesentlig høyere enn det som var innarbeidet i budsjettene, sier Wisthus Johansen.

Han forklarer at det derfor var nødvendig med en utsettelse for å sikre at hele utbyggingskostnaden ble innarbeidet i kommunens budsjetter.

– Får utsettelsen økonomiske konsekvenser?

– Utsettelsen av byggestart skal ikke medføre at prosjektet koster mer enn beregnet.

Tyngdepunktet

Utviklingssjefen forklarer at alt skal gå etter planen. Stasjonen er en del av reguleringsplanen for det såkalte tyngdepunktet på Ensjø.

Tyngdepunktet er området rundt t-banestasjonen hvor Oslo kommune har tillatt en høy og tett utbygging av boliger.

Hele 100.000 kvadratmeter bolig skal bygges over t-banestasjonen, opplyser nettstedet Ensjø – aktuell informasjon, som samtidig gjør det klart at Skanska, som er den største grunneieren på tyngdepunktet, har fått stor motbør for høydene av husene som er planlagt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere