RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med ett hjul i luften fikk Yeti problemer med å komme seg videre. ASX klarte denne øvelsen godt.
Med ett hjul i luften fikk Yeti problemer med å komme seg videre. ASX klarte denne øvelsen godt. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Storselger taper vår SUV-duell

Skoda tar seg godt betalt, men Yeti er likevel et bedre valg enn nykommeren Mitsubishi ASX.

Akkurat som storebror Outlander har Mitsubishi ASX startet med oppsiktsvekkende høye salgstall. Konkurrenten Skoda Yeti selger mer på det jevne.

Begge er svært interessante familiebiler, og en biltype i vekst fordi deres større brødre nå skattlegges tungt på grunn av høye CO2-utslipp.

Har man først vent seg til å kjøre SUV, er det vanskelig å gå tilbake til «vanlig» bil. Bedre da å gå ned en klasse, til eksempelvis Mitsubishi ASX eller Skoda Yeti. Begge bilene tilbys med to- eller firehjulsdrift.

Mer komplett Yeti

Skoda Yeti vinner testen fordi den etter vår mening framstår som en mer komplett bil. Fordi interiøret er svært fleksibelt befinner Yeti seg i grenselandet mellom stasjonsvogn, flerbruksbil og SUV.

Baksetet består av tre individuelle stoler, som hver for seg kan tas ut av bilen. Dessuten sitter man mye bedre bak i Yeti enn i ASX.

Bedre interiørkvalitet

Yeti tilbys med et mer omfattende motorprogram enn ASX, uten at det spiller all verdens rolle i denne testen. Men kombinasjonen 4x4, dieselmotor og direktesjaltet (DSG) girkasse er attraktiv, og her matcher få Skoda Yeti.

Interiørkvaliteten i Yeti oppleves bedre enn i ASX, men vil man sitte høyt, har ASX mer å tilby. Derimot laster Yeti betydelig mer, har et høyere bagasjerom og kan trekke 600 kilo mer (2000 kilo).

Prismessig starter Yeti gunstig, men helt nødvendig ekstrautstyr gjør bilen relativt kostbar.

Går så det suser

Dette er en forkortet utgave av sjuseteren Outlander. Ny og avansert dieselmotor på 1,8 liter (115 og 150 hk) gjør ASX til et prisgunstig alternativ.

Mitsubishis største fordel vil nok likevel være at de selger bilen med fem års nybilgaranti mot Skodas tre år. Her kan det ligge mange sparte kroner.

Med 150 hk går ASX så det suser med betydelig SUV-følelse, ikke minst på grunn av den høye sittestillingen.

Utvendig ser ikke bilen ut som noen SUV på grunn av en avrundet hekk som stjeler viktig volum fra bagasjerommet.

Men framdriften skjer så langt fra lydløst. Selv om den målte støyen i de to testbilene er identisk (65 dBA ved 80 km/t), oppleves lydbildet langt mer masete i ASX – særlig i baksetet.

Bedre i terrenget

Mitsubishi ASX matcher ikke bakkeklaringen til Yeti, og det er komplett uforståelig at 4WD-utgaven skal ha 2,5 cm mindre bakkeklaring enn bilen som kun trekker på forhjulene (17,0 mot 19,5 cm).

I vår offroadtest klarte ASX seg likevel bedre enn Yeti, fordi senterdifferensialen kan låses. På Yeti styres firehjulstrekket automatisk (Haldex 4).

Mye hardplast

Baksete uten mulighet for lengderegulering, og med vinkelregulering fra vond til ille, trekker ned. Mye hardplast i interiøret svekker en ellers bra kvalitetsfølelse.

Der Yeti møter konkurrentene med pakkeløsninger og kostbar skreddersøm for utstyr, inkluderer Mitsubishi «alt». Men da er det heller ikke noe særlig ekstra å få kjøpt.

Vår mening om testbilene

  Skoda Yeti Mitsubishi ASX
Bak rattet 8,0 7,5
Plass 8,5 7,5
Komfort 7,5 7,0
På veien 7,5 7,0
Off road 5,0 5,5
Ytelser 8,5 8,0
Forbruk/CO2 6,5 7,0
Sikkerhet 9,0 8,0
Utstyr 9,0 8,5
Pris 7,0 9,0
Totalt 76,5 75,0

Testbilene i tall 

  Skoda Yeti Mitsubishi ASX
Modell 2,0 TDI 1,8 DI-D
Pris fra 240 500 kr 231 900 kr
Pris testbil 423 540 kr 393 900 kr
Bagasje 416/1580 442/1219
Motor 2,0/140 hk 1,8/150 hk
Drakraft 320 Nm 300 Nm
Forbruk (EU) 0,65 l/mil 0,57 l/mil
Forbruk målt 0,620 l/mil 0,610 l/mil
CO2 (EU) 169 g/km 150 g/km
Toppfart 187 km/t 198 km/t
0-100 målt  11,3 sek  11,7 sek 
0-80 brems  23,7 m  26,3 m 
Støy ved 80 km/t  65 dBA  65 dBA 
4x4*  Ja  Ja 
Garanti  3 år  5 år 
EuroNCAP**  5 stjerner  Ikke testet 

 * Begge kan leveres med 2WD

** Mer om sikkerhet på EuroNCAP

Kilder: OFV/Produsentene

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere