RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bydelsdirektør Maria Brattbakke kunne ønsket seg langt lavere tillatt støy fra flytrafikken på Gardermoen.
Bydelsdirektør Maria Brattbakke kunne ønsket seg langt lavere tillatt støy fra flytrafikken på Gardermoen.

Stovnerfolk lei flystøy

Flytrafikken til og fra Gardermoen skal støye mindre ved hjelp av ny forskrift. Men politikerne på Stovner er langt fra tilfredse.

STOVNER: Det er en kjent sak at folk i øvre delen av Groruddalen, som på Stovner, er offer for støy fra flytrafikk til Gardermoen. Nå fremlegges ny forskrift, som forhåpentligvis skal gebrense larm og trafikkstøy:

– Det er Stovner bydelsutvalg tilfreds med! sier bydelsdirektør på Stovner, Maria Brattebakke.

Det er i kveldens BU-møte at politikerne blir forelangt forskriften.

Grønn landing

– Vi er tilfreds med at det nye forslag til forskrift er satt i sammenheng med omlegging av trafikkavviklingssystemet som innebærer ”grønn landing”, dvs redusert støy, redusert bruk av motorkraft og mindre utslipp, påpeker Brattebakke i sin innstilling til stovnerpolitikerne.

Økt flyhøyde

« Stovner bydelsutvalg forstår at den nye forskriften legger til rette for at flyhøyde ved innflyging vil øke fra dagens 3000 ft til 5000 ft, og ser dette som en forbedring sammen med innføringen av toleranse-korridorer som skal lede trafikken utenfor tettbygd strøk» heter det i saksdokumentet.

– Virkemidlene vil etter dette omfatte Bydel Stovner som har cirka 30.000 ib på et begrenset geografisk areal og derfor regner seg som tettbygd strøk.

Bydelsutvalget kan ikke si seg fornøyd med at Groruddalens befolkning på ca 130 000 personer kun får liten effekt av omlegging som gir støydempende effekt, mens Nordmarka får ca 10 dB reduksjon, påpeker politikerne.

Boligområder

– Vi er glad for at rekreasjonsområder skjermes, men lite tilfreds med at ikke også tett befolkede områder nyter tilsvarende skjerming. Det bør ikke være fly i lavere høyde enn 5000 fot over boligområdene i bydelen, da åsryggene hvor boligene ligger også danner en ”kam” som møter fly ved nedstigning før slettelandet, påpeker Brattbakke i sin forslag tilvedtak.

«Bydel Stovner mener at flytrafikkmønsteret i Groruddalen må vurderes inn i en helhetssituasjon, hvor Oslo lufthavn Gardermoen, småflyplassen på Kjeller, flyambulanser til Ahus og politiets helikopterbase som skal flyttes fra Gardermoen til Groruddalen, inngår som elementer.» lyder forslaget.

Politikerne vedtar eventuelt forslaget på torsdagens (kveldens) bydelsutvalgsmøte klokken 18.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere