RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lærerstudent Heidi Haagenrud Fjøsne (bak) er ikke blitt skremt fra læreryrket etter åtte dager på Abildsø skole. Her er hun med deler av klasse 7A, som er storfornøyd med innsatsen hennes. Fra venstre: Mikkel Odden Berg, Henrik Myhrvold, Diamant Dejolli, Nikeeta Senthurvasan (grønn genser), Ida Marie Olafsen, Amanda Florentina Marenburg, Eirik Solbrekken Lavik, Mikkel Wik og Mathias André Sandnes.
Lærerstudent Heidi Haagenrud Fjøsne (bak) er ikke blitt skremt fra læreryrket etter åtte dager på Abildsø skole. Her er hun med deler av klasse 7A, som er storfornøyd med innsatsen hennes. Fra venstre: Mikkel Odden Berg, Henrik Myhrvold, Diamant Dejolli, Nikeeta Senthurvasan (grønn genser), Ida Marie Olafsen, Amanda Florentina Marenburg, Eirik Solbrekken Lavik, Mikkel Wik og Mathias André Sandnes.

Studenter overtok skolen

Lærerne dro på etterutdanning, mens studenter overtok undervisningen. Kjempe-gøy, synes elevene på Abildsø skole.

ABILDSØ: "Flerkulturell forståelse og menneskerettigheter" var tema da fjerdeårsstudenter fra lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo (HiO) nylig overtok undervisningen på Abildsø.

Regnbuegate

Heidi er en superlærer, dette er kjempegøy, roper elevene i 7A i kor til Nordstrands Blad.

Dere er noen englebarn, uten gåseøyne, svarer lærerstudent Heidi Haagenrud Fjøsne.

På veggen henger resultatet av den tverrfaglige prosjektuken, i form av den visuelle toleransegata "Regnbuegata" med ulike hus og familiesammensetninger konstruert av elevene.

Her har det blant annet blitt tagget rasistiske kommentarer og oppstått andre situasjoner som elevene må drøfte, ta stilling til og finne løsninger på.

Vin-vinn-situasjon

Skoleovertagelsen er ikke et eksperiment, men noe vi lenge har forberedt oss på i samarbeid med skoleledelsen og lærerne på Abildsø, sier prosjektansvarlig Theo Koritzinsky fra HiO.

Dette er et fordelsrikt prosjekt der lærerne får etterutdanning, samtidig som studentene får helhetlig innsikt i hvordan en skole fungerer. Dette er en mye mer realistisk praksis enn den de ellers har, sier Koritzinsky. Han legger til at de bare har fått positive reaksjoner fra foreldrene.

Vi jobber etter metoden storyline. Det er som et sammenhengende rollespill der vi gjennom praktiske oppgaver er innom både geografi, religion, forming, norsk og andre fag. Selv har jeg dukket opp i klassene som alt fra politimann og rasist til jurist med lovboken under armen, sier Koritzinsky.

Realistisk

Også student Camilla Irgens mener skoleovertagelsen gjør de kommende lærerne bedre forberedt på hva det vil si å jobbe i skolen enn vanlig praksis.

Dette er virkelighetsnært og spennende. Noen dager er tøffe, men jeg tror de fleste er enige om at det er veldig lærerikt å oppleve dette samtidig som vi får oppfølging. Da slipper vi praksissjokk når vi snart skal ut i jobb. Jeg håper og tror at også elevene har utbytte av dette, sier Irgens.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere