RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mercedes M-klasse overrasker med god framkommelighet.
Mercedes M-klasse overrasker med god framkommelighet. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Stueren luksus-SUV

Akseptabelt forbruk og nesten helt ren dieseleksos.

Når ble det galt å kjøre stor SUV?

Naturligvis da miljøorganisasjonene tok kvelertak på bilindustrien, og ga dem beskjed om enten å gjøre de store og lønnsomme SUV-ene mer miljøvennlige, eller feie dem ut av utstillingslokalene.

Nå er industrien i ferd med å få tilbake pusten, og SUV-ene puster lettere og mye renere. Særlig gjelder dette Mercedes nye M-klasse, som i USA jakter på populære Lexus RX 450.

M-klasse har alltid vært bygd i USA. Den skrus sammen over samme lest som de langt større bilene GL-klasse og R-klasse, biler som selv hamburgerforspiste amerikanere får plass bak rattet i.

Hva snakker vi om?

I USA oppfattes M-klasse som liten, men sett med norske øyne passer bilen i klassen for voksne SUV-er, 4,80 meter lang og mer enn to tonn tung. Dette er tredje generasjon av en biltype Mercedes hevder å ha oppfunnet, men derom strides de billærde. Land Rover bygde tross alt luksuriøse firehjulstrekkere (Range Rover) lenge før Mercedes tenkte på slike biler.

Hvordan er den å kjøre?

På veien kjører dette forbausende godt – bedre enn forgjengeren. Kost på deg luftfjæring, og kjenn hvordan bilen flyter bortover veien. Igjen: BMW med X5 betjener dem som har det travelt, Mercedes dem som prioriterer komfort.

Utstyrt med offroadpakke imponerer M-klasse. Den tar seg fram i terrenget omtrent som ei fjellgeit. Sannsynligvis følger bare en håndfull konkurrenter M-klassen utenfor asfalten. Dette er så bra at da vi slapp oss utfor en skrent og bilens bakkemåler viste 80 prosent var vi virkelig redde. Med godt feste kjører en ML 250 CDI greit opp unnarennet på Holmenkollbakken.

Hva er under panseret?

I Norge selges biler av dette kaliber i hovedsak med dieselmotorer. Den minste i M-klasse trekker i vei med 2,2 liters motorvolum, 204 hk ytelse og 500 Nm i dragkraft. Så følger en V6/3,0 liter/258 hk/620 Nm, samt en bensinsluker med 306 hk.

Den minste dieselmotoren holder i massevis, klarer seg med 0,6 liter per mil og slipper ikke ut mer enn 158 gram CO2/km. Og det uten å måtte gå omveien via elektrisk drahjelp. Forbruk og utslipp er redusert med hele 30 prosent i forhold til utgående modell. Kun bensin/elektriske Lexus RX 450 slipper ut mindre CO2.

Videre tilfredsstiller dieselmotorene Euro 6 avgasskrav som gjelder fra 2014. Her er utslippet av partikler og nitrogenoksider redusert betydelig i forhold til Euro 5 gjennom en ekstra katalysator og ved å tilsette AdBlue.

Dette er nødvendig for å selge bilene i USA, men på grunn av kostnadene ved renseprosessen tilfredsstiller bare et svært lite antall dieselmotorer så langt Euro 6 kravene.

At M-klassen ikke allerede tilbys med åttesylindret motor og AMG-tuning betyr bare at mer er i vente.

Hva gjør den spesiell?

Terrengegenskapene, det lavere forbruket og eksosens renhet. Bilprodusentene kan om de bare blir presset nok. Offroadpakken inneholder reduksjonsgir, differensialbrems og mulighet til å heve bilen slik at vadedybden økes til 60 cm. Hjelp til å kjøre nedover har den også.

Hva er bilens svakheter?

At den ikke kommer med avansert xenon lyspakke fra første dag er knapt til å forstå. Og gardinen som dekker bagasjen, ser ut som om den er kjøpt i en bod på Svinesund.

Ellers handler dette naturligvis om pris. Selv om Mercedes mener noe annet, og til tross for at det siden år 2000 er registrert rett over 5000 M-klassebiler i Norge, blir den aldri noe allemannseie verken som ny eller brukt.

Bilen har heller ikke nok bagasjeromsvolum til å kunne registreres som lavskattet varebil på grønne skilt.

Hvem passer den for?

Dette er bilen for mennesker med penger, som ønsker seg en stor, trygg og rommelig bil med utmerket framkommelighet. Men direkte vakker er den ikke.

Hva koster den?

821.400 kroner for den rimeligste. Og tro det eller ei, prisen gikk ned 100.000 kroner ved modellskiftet. Sjenerøse avgiftsrabatter for lavt utslipp kommer M-klasse til gode.

Men husk at du minst må legge på 100.000 kroner i ekstrautstyr for å gjøre bilen morsom å kjøre og attraktiv i bruktmarkedet når den tid kommer.

Konkurrenter?

Audi Q7, BMW X5, Hyundai ix55, Lexus RX 450, Range Rover Sport, Porsche Panamera, Toyota Land Cruiser, VW Touareg og Volvo XC90.

Når til Norge?

I november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere