RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Suksess-ring

T-baneringen har ført til økt antall kollektivreiser og reduksjon i bilbruk.

Nydalen: For å se hvilken virkning etableringen av t-baneringen har hatt på folks reisevaner har Samferdselsetaten, i samarbeid med Statens vegvesen Region øst og AS Oslo Sporveier, gjennomført intervjuer av ansatte, bosatte og senterkunder i influensområdet til t-baneringen.

Resultatene viser at T-baneringen har innfridd alle forutsetninger for økning i antall kollektivreiser, reduksjon i bilbruken og en ønsket byutvikling i Nydalen. Ifølge svarene i undersøkelsen er det stor tilfredshet blant brukerne.

T-baneringen har medført at både bosatte og arbeidstakere og også senterkunder reiser mer kollektivt.

Intervjuundersøkelsen om reisevaner bekreftes av de årlige passasjertellingene på de nye stasjonene på t-baneringen samt av biltrafikktellingene gjort i Nydalen-området i forbindelse med før- og etterundersøkelsen.

Uendret biltrafikk

Biltrafikken i Nydalen-området er omtrent uendret over perioden 2003-2007, men det kan ses en omfordeling fra øst til vest med noe økning i Kristoffer Aamots gate og nedgang i Vitaminveien.

Passasjertallene på t-banestasjonene Nydalen, Storo og Sinsen har vært markant stigende etter åpningen. På Nydalen T økte antall påstigende fra 1470 til 8420. I samme periode økte trafikken på Storo T fra 2060 til 3630. På Sinsen T ble det registrert en økning i antall påstigninger fra 1750 i 2006 til 2300 i 2007.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere