RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Strålende kjøreegenskaper, 163 hk, et forbruk på 0,62 liter per mil og et CO2-utslipp på 147 g/km. Nye BMW X3 får SUV-kritikken til å forstumme.
Strålende kjøreegenskaper, 163 hk, et forbruk på 0,62 liter per mil og et CO2-utslipp på 147 g/km. Nye BMW X3 får SUV-kritikken til å forstumme. Foto: Foto: Øivind Skar

SUV-ens revansje

Nye BMW X3 gir SUV-kritikken et problem.

Mange hater SUV-enes noe arrogante vesen. Men du føler deg unektelig som en konge på veien i BMWs nye X3.

Muligens får SUV-ene mer juling enn de fortjener. Mange av dem framstår fortsatt som vulgære, men deres kjøreegenskaper og komfort blir stadig bedre, samtidig som forbruket kryper nedover.

BMWs nye X3 er en slik bil. Fortsatt må stige til for å komme opp i takboksen, men bevares så godt bilen kjører. X3 gjør deg nesten snill bak rattet.

Og forbruket: 0,56 liter diesel per mil er det offisielle. Vi brukte 0,627 liter/mil i test. CO2-utslippet er på 147/149 g/km, som er betydelig mindre enn første generasjon, selv med mer hestekrefter.

Det er virkelig bra for en bil som veier 1725 kilo, har automatgir og kan trekke tilhenger på 2,4 tonn. Om nødvendig kan du laste hele 100 kilo på taket også.

(Kraftpakken xDrive35i skal i teorien greie 0,88 liter per mil med et CO2-utslipp på 204 g/km.)

Hva slags bil snakker vi om?

Tradisjonell og høybygd SUV. Den er 4,65 meter lang, altså litt større enn forgjengeren, og er bygd for å være litt bedre enn Audi Q5 og Mercedes GLK – de viktigste konkurrentene.

BMW regner neppe Volvo XC60 som konkurrent andre steder enn i Norden.

I motsetning til BMW X1, som leveres både med og uten firehjulsdrift, blir X3 i hvert fall foreløpig kun å få med drift på alle hjul. Men noen terrengbil er den ikke til tross for 21 cm bakkeklaring.

X3 bygges ikke lenger i Graz i Østerrike, men av BMW i USA.

Hvordan er den å kjøre?

Det finnes bare ett ord: Strålende. Her beviser BMW at de ligger en skjermlengde foran konkurrentene når det gjelder veigrep og kjøreopplevelse.

Akkurat som for BMWs 5-serie er kjøreegenskapene grunn nok til å velge denne bilen.

Hva er under panseret?

Bilen vil i all hovedsak bli solgt med 2,0 liter/163 hk dieselmotor som yter 380 Nm i dragkraft. Det holder i de aller fleste situasjoner.

Hva gjør den spesiell?

Kjøreopplevelsen i kombinasjon med komfort. Ingen over og ingen ved siden i denne klassen.

Støynivået målte vi til beskjedne 62,5 dBA ved 80 km/t. Dette er på nivå med eksempelvis BMWs langt større 7-serie.

Hva er bilens svakheter?

Ingen spesielle. Men vi skulle gjerne sett et lengderegulerbart baksete og en litt mindre fiklete volumknapp på rattet. Dette gjør faktisk Audi bedre i Q5.

Hvem passer den for?

Alle som liker å sitte høyt og mener de har behov for drift på alle hjul, samtidig som de blåser i at SUV kan oppfattes som usosialt og uansvarlig i forhold til miljøet.

Hva koster den?

Fra 532.500 kroner med 2,0 liter/163 hk motor og manuelt gir.

Volumselgeren har naturligvis åtte trinns automatgirkasse, og koster fra 552.800 kroner før nærmest nødvendig ekstrautstyr for minst 100.000 kroner påplusses.

Konkurrenter?

Først og fremst Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60, men glem heller ikke Subaru Legacy og de større SUV-ene som Audi Q7, BMW X5, Mercedes ML og Volvo XC90.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere