RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Marianne Borgen, leder av samferdsels- og miljøkomiteen, vil ikke gå inn for å bygge en midlertidig plattform på Gulleråsen stasjon. Foto: Vidar Bakken
Marianne Borgen, leder av samferdsels- og miljøkomiteen, vil ikke gå inn for å bygge en midlertidig plattform på Gulleråsen stasjon. Foto: Vidar Bakken

SV sier nei til Gulleråsen stasjon

Marianne Borgen (SV) mener trafikkgrunnlaget for Gulleråsen stasjon er altfor lite til at kommunen skal bruke midler på en midlertidig plattform.

GULLERÅSEN: Snart skal byrådet legge frem sin innstilling i revidert budsjett. Spenningen er knyttet til om Venstrebyråd Guri Melby vil legge frem en løsning som innebærer start av bygging av en midlertidig plattformløsning på Gulleråsen. Tidligere har Høyre, Venstre og Frp signalisert at partiene går for en slik løsning.

Les også: Gulleråsen avgjøres i disse dager

– Besinne seg

– Nå håper jeg Høyresiden kan besinne seg. De bør ikke love mer enn de kan holde. Dette er feil prioritering av begrensete midler, sier SVs gruppeleder i bystyret og leder av samferdsels- og miljøkomiteen i rådhuset, Marianne Borgen.

Hun viser til Ruters beregninger den tiden Gulleråsen stasjon var åpen for trafikk i nedgående retning.

– Ruters telling viser at det var cirka 200 personer som brukte banen nedover og cirka 50 oppover. Jeg forstår naturligvis at befolkningen her oppe ønsker å få tilbake stasjonen. Nå har Ruter beregnet at det koster 8 millioner kroner å etablere en midlertidig stasjonsløsning. Å bruke så mye penger med et så lite trafikkgrunnlag, mener jeg er feil prioritering sier Borgen.

Store utfordringer

Hun understreker at byen står overfor store utfordringer når det gjelder kollektivutvikling i Oslo.

– Det hadde ikke vært noe problem om vi hadde hatt ubegrensete midler. Det er ikke lenge siden vi måtte legge ned tverrgående bussforbindelser i Groruddalen og Søndre Nordstrand med større trafikkgrunnlag enn dette. Da blir det helt feil å prioritere en slik løsning. Dessuten har Ruter hele stasjonsstrukturen for Holmenkollbanen under vurdering og det kan ende med at dagens Gulleråsen stasjon blir nedlagt, sier Borgen, som også mener at avstanden til nærmeste stasjon er liten.

Gangavstand

– Ruter opplyser at det er cirka 700 meter til nærmeste stasjon. Det er gangavstand for de fleste. Det er andre som har atskillig lengre vei å gå for å nå et kollektivtilbud. Jeg vet også at noen tar T-banen en stasjon oppover og banen videre nedover derfra, sier Borgen.

Hun er ikke enig i påstanden om at det å ikke opprettholde et etablert kollektivtilbud svekker SV som miljøparti, selv om det innebærer økt bilbruk.

– Tvert imot, vi vil bruke pengene på å styrke kollektivtilbudet der det virkelig trengs. I regionen Oslo/Akershus er biltrafikken økende. Vi må legge til rette for økt bruk av kollektiv transport i de områdene der behovet er størst, sier Borgen.

– Snakk om å rette opp en feil

Lars Asbjørn Hanssen (H) mener Marianne Borgen glemmer at Gulleråsen stasjon er stengt på grunn av en tabbe.

– Marianne Borgen glemmer et vesentlig poeng. Her er det snakk om å rette opp en feil. Stasjonen skal være der og ble midlertidig nedlagt fordi ansvarlige selskaper, etater og politikere ikke gjorde jobben sin. Nå er det endelig utarbeidet en løsning, som befolkningen rundt Gulleråsen kan leve med, mens Borgen permanent vil legge ned det eneste kollektivtilbudet som er i dette området, sier nestleder i Bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Lars Asbjørn Hanssen.

Økende biltrafikk

Han mener SV-politikeren ikke innser konsekvensene av en permanent nedleggelse.

– Vi vet at den midlertidige nedleggelsen har medført økende biltrafikk i en vei som er bratt, smal, uoversiktlig og svært glatt vinterstid. Her går det skolebarn og andre mot Slemdal sentrum. SV er opptatt av trygge skoleveier. Med sitt standpunkt legger partiet til rette for at barnas skolevei gjøres mer utrygg enn noen gang før, sier Hanssen.

Gamle tall

– Borgen tar også feil når hun viser til tall for trafikkgrunnlaget. Hun tar utgangspunkt i gamle tall for passasjerer i et område, som årlig fortettes med nye boliger og med nye småbarnsfamilier – og flere blir det. Dessuten vet vi at bevisstheten rundt det å reise kollektivt er økende i befolkningen. Naturligvis skal vi gjenopprette kollektivtilbudet for alle disse. Det er folkeskikk, også for politikere, å rydde opp etter seg, sier Hanssen, som mener at det er helt irrelevant å vise til at Ruter utreder en ny stasjonsstruktur for Holmenkollbanen.

– Håpløs debatt

– Dette er planer langt frem i tid og en håpløs debatt å vise til. I mellomtiden skal vi naturligvis opprettholde det tilbudet vi har i dag. For alt vi vet kan det ende med en helt ny og utbedret stasjonsløsning i dette området, men det vet vi ingenting om nå, sier Hanssen.

Les også:

Gulleråsen stasjon satt på vent

Vil ha permanent stasjon

Farvel til faklene

Frp garanterer for stasjon

Vilje til å finne løsning

Nær midlertidig plattform på Gulleråsen

Fabian tar ansvar

– Elvestuen har sviktet oss

– Nå blir det bråk

Elvestuen og Ruter stoppet buss for bane-tilbudet

– Meningsløst at stasjonen skal være stengt

Ga løfte om at stasjonen skulle åpnes

Feiret etterlengtet busstilbud

Årets navn i Oslo

Astrup og Tandberg vant

Burde skamme seg

– Dette er en gledens dag

Elendig håndtering

Byrådsleder vil åpne Gulleråsen

Lover bot og bedring

– Gulleråsen en skandale

Facebook-aksjon for Gulleråsen

Kongen som medpassasjer - igjen

Kongen møtt av demonstranter

– Gulleråsen stasjon må åpnes

Krever åpning

Bydelsutvalget reagerer

Ingen penger til stasjon

 

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere