RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SKAL FRISKMELDES: Oslo har nå fått en egen sykkeldirektør, som skal bidra til å «friskmelde» sykkel-Oslo.
SKAL FRISKMELDES: Oslo har nå fått en egen sykkeldirektør, som skal bidra til å «friskmelde» sykkel-Oslo. Foto: Arkivfoto

Sykkel-Oslo skal skinne med ny sjef

Rune Gjøs er mannen som skal gjøre Oslo til en sykkelby. Han er byens nye sykkeldirektør.

OSLO: Rune Gjøs er slettes ikke noe nytt navn for syklister. Han har i en årrekke vært generalsekretær i Syklistenes Landsforbund, før han i dag innstilles som Oslos nye sykkeldirektør. 

– Sykkelen skal være for alle. Målet er å få den samme positive utviklingen for sykkel som vi har sett innen kollektivtrafikken de siste ti årene. For å komme dit må vi ha flinke folk med på laget. Rune Gjøs har egenskapene og erfaringen som skal til, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).

SYKLER DU I OSLO? FORTELL HVORDAN DU OPPLEVER OSLO-TRAFIKKEN HER!

Har tidligere kritisert byrådet

Gjøs får neppe stille dager på kontoret i sin nye stilling. Hans overordnede mål er at alle som bor i byen skal se på sykkel som et enkelt og trygt framkomstmiddel – et prosjekt Gjøs selv har kritisert for å seile akterut tidligere, blant annet ved manglende utbygging av hovedsykkelveinettet.

Sykkelprosjektet Gjøs nå skal lede vil ha ansvar for utbyggingen av nettopp hovedsykkelveinettet i Oslo. I tillegg driver prosjektet kommunikasjonsarbeid for å få flere til å sykle.

Det er bare noen få uker siden dittOslo.no fortalte om syklister i hovedstaden som føler seg utrygge når de sykler i Oslo.

Dette ble støttet av Gjøs' tidligere arbeidsgiver, Syklistenes Landsforening, som uttalte at «det er få andre samfunnsområder der det er så stor avstand mellom det som blir sagt og det som blir gjort».

LES OGSÅ: – Jeg føler meg innmari utrygg, så jeg sykler som en kjerring

Bilismen allerede på vei ned

Nylig ble også et konsulentoppdrag som omfatter både kartlegging av sykling i Oslo, utforming av fornyet plan for bygging av sykkelveier og utredning av andre tiltak som kan stimulere til mer sykling lagt ut på anbud. Sykkelprosjektet blir bestiller for utredningen.

Målet med arbeidet er å oppnå en betydelig økt sykkelandel. Oslo venter betydelig befolkningsvekst de kommende årene. Målet er at transportveksten dette medfører skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

I følge byråde er resultatene allerede godt i gang. I 2012 lå bilbruken i Oslo på 2007-nivå, til tross for kraftig befolkningsvekst i perioden.

LES OGSÅ: «Hvordan våger du å sykle i Oslo-trafikken?»

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere