RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jernbanetorget er "stengt" for syklister. Jokke Fjeldstad i Rødt mener syklistene gang på gang blir nedprioritert.
Jernbanetorget er "stengt" for syklister. Jokke Fjeldstad i Rødt mener syklistene gang på gang blir nedprioritert.

Syklistene ble glemt igjen

Rødt-politiker Jokke Fjeldstad er oppgitt over at syklistene gang på gang blir glemt av myndighetene. Statens vegvesen har ikke sørget for sykkelveier gjennom verken Jernbanetorget eller Carl Berner.

JERNBANETORGET: Østkantavisa møter Fjeldstad ved Oslo City. Foran oss ligger Jernbanetorget. Fin å se på og fremkommelig for både fotgjengere og kollektivreisende. Men hermetisk lukket for syklister, som "alle" ellers prater varmt om.

– Det står mye pent om sykling i kommunale og statlige planer. Men når noe nytt skal bygges, blir syklistene glemt, sukker han oppgitt.

Teori og praksis

Da samferdselsminister Liv Signe Navarsete (SP) åpnet Jernbanetorget skrøt hun uhemmet. Hun kalte torget for et forbilde for hvordan slike knutepunkt skal bygges i fremtiden. Men hun kan umulig ha fokusert særlig på sykkeltransport. Det fins nemlig ingen egen trase for syklister her. Heller ikke over Carl Berners plass, som etter planen åpner til høsten. Ironisk nok er det sykkelvei frem til krysset. Og skal du ta deg videre, må du "forvandle" deg selv til fotgjenger, eller leve livsfarlig i biltrafikken. Jokke Fjeldstad i Rødt Oslo synes de to eksemplene viser at sykkeltransport ikke er noen prioritert oppgave blant politikerne.

– Dette viser at sykkel blir nedprioritert i forhold til andre transportmidler. Skal vi ha et mål i fremtiden om at folk skal sykle mer og kjøre mindre bil, må man legge til rette for at de kan gjøre det gjennom de viktige knutepunktene. Under en så stor oppussing som Jernbanetorget og Carl Berner, burde man lagd en løsning.

– En skandale, synes du?

– Jeg tror de har tenkt på sykkelveier, men det er en skandale at det er nedprioritert. Folk som skal gjennom byen på sykkel, har veldig dårlige muligheter å ta seg frem med sykkel på en kjapp og effektiv måte, sier lederen av Oslo Rødt.

– Det viser seg at man prioriterer biltrafikk fremfor sykkeltransport, konstaterer han.

Trafikkfarlig

Fjeldstad sykler selv fra tid til annen og blir irritert over de mange hullene i veinettet.

– Jeg bor like nedenfor Carl Berner. Det er håpløst at man ikke lager løsninger i et så viktig kryss. Hva med trafikksikkerheten? Alt blir veldig usikkert når løsningene er halvveis. Da blir det mye start og stopp. Det ender bare med at syklister og bilister blir uvenner og krangler mer. Vi må klare å finne løsninger for alle trafikanter. Ellers fungerer det ikke, sier Fjeldstad engasjert.

Slakter vegvesenet

Rødt-politikeren er usikker på om det er stat eller kommune som kan lastes for at de to kryssene er bygd uten tanke på sykkeltransport. Pressesekretær hos byrådsleder Stian Berger Røsland, Øystein Sundelin (H), mener staten må ta et hovedansvar i de to sakene.

– På Jernbanetroget har man hatt en streng prioritering til fordel for kollektivtrafikken, men likevel burde Statens vegvesen sett på mulighetene for tilrettelegging for syklende i kollektivnettet, med god skilting og lysregulering, sier han.

Han sier at kommunen nå ser på Skippergata som en mulig trasé gjennom sentrum, siden Jernbanetorget er stengt.

– Det fins ingen alternative sykkelruter i det området. Merkelig er det beste ordet jeg finner. Jeg tror årsaken ligger i at vegvesenet mangler kompetanse på utvikling av gatekryss i Oslo sentrum. Derfor har nok dette glidd litt ut, sier Sundelin.

Jon Øyvind Johannesen i Statens vegvesen har tidligere uttalt seg i media om hvorfor sykkeltraseene mangler, men har ikke svart på vår henvendelse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere