RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

T-banetunnelen mellom Stortinget og Majorstuen er ikke sikker, nå må noe skje, mener lokalpolitikerne Ole Malmsten og Liv Undem.
T-banetunnelen mellom Stortinget og Majorstuen er ikke sikker, nå må noe skje, mener lokalpolitikerne Ole Malmsten og Liv Undem.

T-banetunnelen må sikres

Lokale politikere bekymrer seg for t-banetunnelen mellom Stortinget og Majorstuen. De mener den er utrygg og er frustrert over at opprustningen er forsinket.

MAJORSTUEN: Under folkemøtet i forrige uke kom det opp at t-banetunnelen mellom Stortinget og Majorstuen ikke er sikker. Ole Malmsten (Frp) forteller at han fikk greie på dette for omtrent et år siden.

Jeg vet bare det jeg har lest i media og hørt av sporveisfolk, og det er at tunnelen er i elendig befatning og at oppgraderingen vil skje gjennom Oslopakke 3. Dette er uforsvarlig, sier Malmsten.

Liv Undem (SV) forteller at hun fikk vite dette av informasjonssjefen i Oslo Sporveier under et innringerprogram, i regi av Aftenposten 29. mars 2004. Den dagen satt Bjørn Rydmark og besvarte telefoner fra publikum. Enkelte av samtalene ble trykket i avisen, deriblant Undems.

Jeg ringte inn til dette programmet hvor jeg fikk en samtale med Rydmark. Han sa at han ikke ville sette sine egne barn på T-banen mellom Stortinget og Majorstuen. Videre vet jeg at småjusteringer har blitt gjort, blant annet med å få lys ordentlig på plass, men at dette likevel ikke gjør at tunnelen holder de sikkerhetsmessige kravene, mener hun. Undem ble forskrekket.

Skjer det noe galt, så holder ikke sikkerheten mål. Jeg tenker selv på hva jeg skal gjøre om noe skjer, de gangene jeg tar T-banen, sier Undem.


Nok ventetid

Nå er politikerne lut lei av å vente på at noe skal skje.

Vi kan ikke bare sitte på gjerdet i ti år til og vente på at noe skal skje. I møter med Sporveien har jeg forsøkt å få svar om denne tunnelen, men de snakker seg bort. Jeg har blant annet hatt møter med Tore Skogholm og andre i Sporveien, men vi har dessverre ikke hatt møter direkte med t-baneavdelingen, sier Malmsteen. Både han og Undem er klare på at oppjusteringen og arbeidet med sikkerheten kun kan skje under den omfattende utbyggingen av Majorstuen.

Å stenge av tunnelen for å sette inn alternativ kollektiv over bakken mener de vil skape mer kaos og øke trafikkfaren.

Trafikkfarligheten vil øke dersom det skal settes mer kollektivt over bakken her på Majorstuen, sier Undem.

Malmsten er enig, men innser at dette er noe som kanskje må skje når ombyggingen starter.

Men da blir det for en kortere periode mens det jobbes med tunnelen. Det viktige da er å sette en høyere frekvens på trikken, sier han.


Må gjøre noe

Om det skulle oppstå et ras eller en brann midt i tunnelen, er det én kilometer hver vei for å komme seg ut. I tillegg er det såpass trangt at reisende med barnevogner ikke hadde hatt sjanse til å komme seg ut. Det er tydeligvis rømningsvei ved Valkyrie plass og ved Homansbyen, men det er relativt få som er klar over disse, kommenterer Malmsten.

Arbeidet med området burde startet for lenge siden, spesielt når det er fare for de opp mot 100.000 reisende på T-banen hver dag. Malmsten forteller at det er vanskelig å finne frem og få kontakt med de rette personene.

Hvilke personer som har med utbyggingen å gjøre, endres ofte, eller så henvises vi videre. Nå har jeg nok en gang forlangt et møte med Trond Bjørgan (konsernsjef i Sporveien AS, red anm), og håper på at dette kommer igjennom, sier Frp-politikeren.


Nå må penger på bordet

Tunnelen ble bygget for snart et århundre siden, og den er dimensjonert for mindre trafikk enn det som finnes i dag.

Nå må det bevilges penger fra staten! De er nødt til å bevilge de pengene som kan bevilges fra år til år. Det nytter ikke å bare sitte og vente, sier Undem.

Malmsteen er enig og sier at sikkerheten må komme først.

Det er så stor befolkningsvekst i Oslo. Boliger bygges for å imøtekomme veksten, det samme må skje med infrastrukturen. Pengene til dette finnes, de er der, men utviklingen her blir ikke prioritert, noe som fører til denne usikre tunnelen. Staten har nettopp brukt penger og skal bruke mer på Holmekollbakken, fordi ski-VM er viktig, men penger til å oppgradere sikkerheten her, det kan de ikke bevilge, sier Undem oppgitt.


Mener den er trygg

Det er penger til vedlikehold og opprustning av denne tunnelen i Oslopakke 3. 850 millioner kroner er bevilget til tunnelen, sier byråd for Samferdsel- og miljø, Petter N. Myhre (Frp).

Han vet at tunnelen trenger vedlikehold, men mener at den er trygg å ferdes i.

Jeg har ikke fått noen innvendinger fra faglig hold på at denne tunnelen ikke er sikker. Oslopakke 3 kommer for fullt 1. januar neste år, og da skal tunnelen moderniseres teknisk, tiltak for å øke kapasiteten skal på plass og nye sikkerhetstiltak skal på plass, men tunnelen er ikke usikker, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere