RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Taxisjåfør Roger Dørum Pettersen oppfordrer til lavere priser, slik at taxi kan stille på lik linje som kollektivtrafikken.
Taxisjåfør Roger Dørum Pettersen oppfordrer til lavere priser, slik at taxi kan stille på lik linje som kollektivtrafikken. Foto: Erlend Aas/NTB scanpix/Privat

Taxisjåfør vil senke prisene drastisk

Sist oppdatert:
- Taxiene bør erstatte privatbilen, men først må prisene senkes drastisk, mener drosjesjåfør.

OSLO: - Taxier kan erstatte privat bruk av bil, sier Roger Dørum Pettersen, som selv er drosjesjåfør.

Dersom taxiene hadde tatt over for privatbilismen, ville utslippene blitt mindre. Men det er taxiturene for dyre til.

Drosjesjåføren slår nå et slag for å senke prisene drastisk. På den måten vil bruken av privatbil bli mindre, mener han.

Les også: - Det skal ikke være nødvendig å eie bil i Oslo

Taxi kan erstatte privatbilen

«Før prisene på drosje eksploderte som følge av Byrådens regulering og innovasjonsnekt, var det et hyppig brukt ordtak blant folk at en kunne ta mye drosje for det som det kostet av ha egen bil. Dette gjelder dessverre ikke lenger. Mens drosjeprisene steg med 96 prosent i perioden 2007 – 2013» skriver drosjesjåføren i en kommentar.

FOR DYRT:

Taxisjåfør Roger Dørum Pettersen vil ha lavere priser.

Privat

Han mener det er et problem at det er blitt dyrere å ta taxi enn å eie egen bil.

- Taxiene er ledige to tredjedelen av tiden. Etterspørselen er såpass lav fordi prisene har gått opp, sier Pettersen.

Han mener at en taxi kunne erstattet 20 personbiler. De kunne hatt samme funksjon som kollektivtransport. En taxi bør være et alternativ til egen bil.

«Istedenfor at 20 – 30 personer disponerer hver sin bil, kan altså en enkelt drosje dekke deres behov (....) Bil til hytteturen finner Kurt og de andre i bilkollektivene.» skriver Pettersen i sin kommentar.

- Om prisene var lavere og man betalte en hundrelapp for en tur, ville flere brukt taxi. Da vil behovet for å eie bil bli lavere, mener Pettersen.

På den måten ville også taxi-næringen tjent omtrent det samme som nå. Flere turer gir penger i kassen.

Les også: Slik skal du tvinges til å reise miljøvennlig

Slipp flere til!

Pettersen mener at taxiene kan fungere like godt som annen kollektivtrafikk om prisene senkes, og at de suppleres med bilpooler.

Tidligere denne uken skrev dittOslo om at Hertz Norge nå skal sørge for bilpool innen hver 500 meter.

Taxisjåfør Roger Dørum Pettersen.

Drosjesjåføren peker også på at elbiler vil minske utslippene i næringen, men at batteriet må lades for ofte.

- To elbiler veier opp for en vanlig taxi. Det bør satses på elbil, men det tar tid før næringen kommer dit. For eksempel er ladetiden på en Tesla er både lang og dyr. Her må det egne løsninger til i drosjenæringen.

- Har taxi blitt for de privilegerte?

- Ja. Og drosjenæringen går bananas om noen vil rokke ved deres privilegier. Næringen bør liberaliseres, sier Pettersen, som i sin kommentar gir et spark til miljøbyråd Guri Melby (V).

Han skriver: Dessverre har ikke Venstrebyrådene i løpet av de tre årene de har styrt foretatt seg noe som helst for å bedre drosjetilbudet til publikum.

- Men hvordan skal prisene senkes?

- Det må tillates nye aktører. Taxinæringen må liberaliseres, sier Pettersen. Han legger til at det har vært de samme aktørene i næringen over flere år, til tross for at nye selskap har kommet på banen.

- Det er kvasikonkurranse og semimonopol, mener han.

Les også: Finn den billigste taxien

Vil endre drosjenæringen

dittOslo fikk torsdag ikke kontakt med Guri Melby (V). Men hennes sekretær forteller at det er begrenset hva kommunen kan gjøre.

- Vi har derfor skrevet et skriv til departementet hvor vi ber om at det må tilrettelegges for en omorganisering, sier Marit Vea.

Les også: - Diesel-bilistene er blitt lurt

Byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel ber departementet om at det legges til rette for en omorganisering av hele drosjenæringen i de store byene.

Her peker byråden på å blant annet tildele drosjeløyver direkte til sentraler og dermed en organisering uten dagens løyvehavere.

I tillegg ønsker byråden et nytt yrkestransportregelverk som inneholder skjerpende krav til løyvemyndighet, lovbestemte krav til drosjesentralene og unntak fra taushetsplikt ved kontrollinstansene.

I skrivet står det at det er flere utfordringer med dagens næring:

«Liten konkurranse, høye priser, dårlig kvalitet, dårlige arbeidsvilkår for utøverne, uhensiktsmessig organisering, manglende offentlig kontroll og sanksjonering og ingen utveksling av kontrollopplysninger mellom offentlige instanser.»

Kommunen stiller seg til disposisjon for gjennomføring av forsøksordning med ny organisering.

Lik oss og få enda flere nyheter fra Oslo!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere