RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TESTET: Citroën C5
TESTET: Citroën C5

Test: Citroën C5

Med C5 er først og fremst en drøm å kjøre

Fire av Citroëns modeller står skrevet i bilhistorien med fet skrift: Traction Avant, 2 CV, ID/DS (Padda) og CX. Deretter ble Citroën for det meste et langt gjesp.

Men med C5 er merket på vei tilbake til røttene og særpreget. C5 vekker oppsikt både på grunn av utseendet (sedanmodellen), størrelsen, innvendig plass og ikke minst fordi Citroën valgte å beholde det hydrauliske fjæringssystemet.

Dessverre leveres de rimeligste modellene med konvensjonell fjæring, og da forsvinner også mye av bilens konkurransefortrinn.

C5 er først og fremst en drøm å kjøre. Den bringer tankene til «1001 natt» og tar avsted som et flyvende teppe. Men det koster å være kar. Automatgiret og altfor høy egenvekt (hele 1695 kilo) drar prisen opp og gjør C5 til testens nest dyreste bil.

Motoren på 2,0 liter/136 hk er identisk med motoren i Peugeot 407 SW og Ford Mondeo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere