RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TRE I TEST: VW Tiguan mot VW Passat og Honda CR-V.
TRE I TEST: VW Tiguan mot VW Passat og Honda CR-V.

Test: Heller 4x4 enn SUV

Hvorfor velge SUV når en stasjonsvogn med 4x4 er bedre? Vi testet den nye folke-SUV-en VW Tiguan og storselgeren Honda CR-V mot VW Passat med 4x4.

Det er vinter over store deler av landet og en av fire (26,1 prosent i januar) av alle som handler ny bil velger en variant med firehjulsdrift. Etter Island ligger Norge på 4x4-toppen i Europa. Derfor pakket vi bilene med testutstyr og la vi ut på en omfattende reise rundt i Sør-Norge. Vi kjørte på alt fra krøtterstier til motorveier. Vi kjørte ved kysten og vi kjørte på fjellet i minus 23 grader. Vi målte VWs nye folke-SUV, Tiguan, mot Honda CR-V, landets mest kjøpte SUV de siste månedene. Med på reisen var også en firehjulsdrevet variant av VW Passat, fjorårets mest kjøpte bilmodell og stasjonsvogn. Det endte med seier til Passat.

Tiguan mot Passat

Utstyrt med 2,0 liter/140 hk dieselmotor koster folkevognene Passat og Tiguan omtrent det samme, snaut 400.000 kroner. Men er det slik at SUV-en Tiguan overprises i et marked som i stadig større grad etterspør byjeeper som et sug for å dekke nabofaktoren? Eller rettferdiggjør biltypen, stikk i strid med mange miljøorganissjoners påstand, sin tilstedeværelse som fornuftig biltransport?

Tja, trenger du god bakkeklaringen kommer du ikke utenom en SUV. Men på alle andre punkter enn de som har med terrenget å gjøre, banker den firehjulsdrevne stasjonsvogna SUV-en: Passat 4x4 er mer komfortabel, den har bedre kjøreegenskaper, den har et lavere forbruk og den laster mer bagasje i volum. Kanskje ikke så rart at Passat endte opp som fjorårets nybilvinner. Man skal ikke undervurdere nabofaktoren og det faktum at mange liker å sitte høyt for å få oversikt i trafikken. SUV-ene har sine fordeler, men det er etter vår mening et åpent spørsmål om biltypen ikke miljøskattes for lite i forhold til nytteverdien.

Tiguan mot Honda CR-V

Mye tyder på at årets SUV-kamp kommer til å stå mellom VW Tiguan, Toyota RAV4 og Honda CR-V. CR-V avsluttet sterkest i fjor og har åpnet best i 2008. Den største forskjellen mellom de to ligger i kjøreopplevelsen på asfalt, samt forbruket. Honda har med CR-V klart å presse forbruket og CO2-utslippet (173 gram/km) ned til et akseptabelt nivå, og får kredit for dette gjennom lavere avgift til staten. VW Tiguan sliter allerede fra starten av med høyt CO2-utslipp.

Tiguan biter imidlertid nesa av CR-V i terrenget, og klatrer fra Hondaen der asfalten slutter. Forklaringen ligger naturligvis i et mer avansert firehjulsdriftsystem (fjerde generasjon fra svenske Haldex). Men selv ikke Tiguan er noen offroader, i hvert fall ikke med "sport & style"-front. CR-V gir klart mer personbilfølelse på vanlig vei. Med bedre støydemping ville den vunnet veiøvelsen. Både Tiguan og CR-V laster mye i volum. Men selv om eierne av biltypen vil forsvare dem ut fra behov, lever byjeepene er farlig liv fram mot effektueringen av kravet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 120 gram/km i 2012. Ingen SUV-er er så langt i nærheten av å tilfredsstille de kravene.

Vår mening om testbilene:















































































Honda CR-V


VW Passat


VW Tiguan

Førermiljø

8

8

8

Plass/bagasje

8

9

8

Komfort

7

9

8

På veien

8

9

8

I terrenget

3

3

5

Ytelser

9

9

9

Forbruk

5

6

4

Sikkerhet

9

10

10

Utstyr

8

7

9

Pris

8

7

6

Sum (100)

73

77

75

Testbilene i tall:






































































































Honda CR-V


VW Passat


VW Tiguan


Pris billigste stv.

391.750

383.620 kr

378.170 kr

Pris testet bil

442.750 kr

450.090 kr

492.130 kr

L/B/H

4,53/1,82/1,68 m

4,77/1,82/1,52 m

4,43/1,82/1,68 m

Bakkeklaring

18,5 cm

13,1 cm

19,5 cm

Vekt

1612 kg

1609 kg

1604 kg

Bagasjerom (VDA)

442/955 liter*

603/1731 liter

470/600/1510 liter

Motor volum/hk

D 2,2/140 hk

D 2,0/140 hk

D 2,0/140 hk

Moment Nm

340 Nm

320 Nm

320 Nm

Forbruk (test)

0,704 l/mil

0,691 l/mil

0,739 l/mil

Forbruk (EU)

0,65 l/mil

0,69 l/mil

0,72/0,75 l/mil

CO2-utslipp (EU)

173 g/km

182 g/km

189/199 g/km**

Støy 80 km/t (målt)

67 dBA

65 dBA

65 dBA

Støy dårlig vintervei

74 dBA

73 dBA

73 dBA

Toppfart:

187 km/t

206 km/t

186 km/t

0-100 km/t (målt)

10,3 sek

10,1 sek

10,5 sek/9 sek***

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

6 stk

Garanti

3/12 år

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP****

4/5 stjerner

5/5 stjerner

5/5 stjerner



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Gjelder ikke til taket

** Manuell/automatgir

*** Manuell/automatgir

**** Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere