RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TESTET: Mercedes GLK er en av få SUV-er som virkelig trives der asfalten slutter.
TESTET: Mercedes GLK er en av få SUV-er som virkelig trives der asfalten slutter.

Test: Tåler drittjobbene

Det er langt fra alle SUV-er som trives i søla. Med det gjør Mercedes GLK.

Denne bilen tåler en runde møkk. Det merker vi etter å ha styrt splitter nye Mercedes GLK gjennom et gjørmehøl med slik fart at bilen dukket under i et par sekunder.

Like før hadde vi krysset en sidehelling i 30 graders vinkel det nærmer seg K-punktet i Holmenkollbakken (34,5 grader) på tvers! GLK klarer 35 grader før den velter og den klatrer i 35 graders helling oppover om underlaget er fast nok.

Det skulle bli verre. For testløypa byr på tre hjuls kjøring, kjøring over stubber og på tømmerstokker. Ikke bare kom vi og passasjerene hele fram, men det gjorde også bilen.

Tåler en støyt

Til tross for imponerende egenskaper i terrengløypa, så skal vi ikke påstå at den C-klassebaserte GLK med 20 cm bakkeklaring setter verdensrekord i terrengegenskaper for kompakte SUV-er.

Men den tåler definitivt mer enn litt grov grus. Så skal da også Land Rover Freelander ha fungert som modell ved utvikling av bilens terrengegenskaper. Og nettopp Land Rover vil jo gjerne være best der "ingen skulle tru at nokon ferdast kunne".

Også til fest

Å bygge biler består jo i å finne kompromisser. Og siden selv GLK skal tilbringe minst 99,9 prosent av livet på asfalt, dro vi ut i venstrefila på tyske frifartsveier og fulgte opp med svingete landeveier.

Det forløp overraskende greit. Selv om GLK ikke kan måle seg med C-klasse med sportsunderstell, kommer den fra øvelsen minst like greit som Freelander og bedre enn erkekonkurrenten BMW X3.

Siden GLK er kortere enn storebror ML (4,53 meter mot 4,78 meter) oppleves bilen langt smidigere i bytrafikk.

Tre nye i høst

Tre nye kompakte SUV-er introduseres i Norge ved juletider. Foruten Mercedes GLK, har Audi store forhåpninger til Q5 samtidig som Volvo ønsker å gjøre XC60 til en bestselger. Begge vil med nødvendig ekstrautstyr bikke 600 650.000 kroner.

Den like store og nesten like kraftige og komfortable Honda CR-V koster i grunnversjon rundt 150.000 kroner mindre.

Hva mangler på GLK? Ikke mye, men den flytter heller ingen grenser eller skriver seg inn i bilhistorien slik Volvo gjør med XC60. XC60 blir første masseproduserte bil som automatisk hindrer kollisjoner i bymessig fart. Vi hadde faktisk ventet noe liknende fra Mercedes.

Metningspunktet nådd?

Men det viktigste spørsmålet er naturligvis om en verden med tung fokus på miljøet trenger flere tørste SUV-er.

For der andre produsenter går rundt grøten og omklassifiserer SUV-ene til crossover stasjonsvogner, velger Mercedes å stå rakrygget og kalle GLK for hva den er; en maskulin og kantet bil du aldri vil mistenke for å være annet enn en SUV.

Det er i det minste modig gjort. Så vil tiden vise om det også styrker imaget og bunnlinjen.

Vår mening om Mercedes GLK























































Mercedes GLK

Førermiljø

8,0

Plass/Bagasje

8,0

Komfort

8,0

På veien

7,5

I terrenget

8,0

Forbruk/CO2

5,0

Ytelser

8,0

Sikkerhet

9,5

Utstyr

7,5

Pris

5,0

Sum (100)

74,5 (100)




Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere