RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Testvinner fordi den uten tvil er klassens beste bil.
Testvinner fordi den uten tvil er klassens beste bil. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Testvinner og bestselger

Ingen bilklasse gir mer for pengene enn de kompakte bilene.

Kompaktklassen – gjerne kalt Golf-klassen etter bestselgeren i Europa gjennom snart 40 år – bød i 2012 på mange nyheter og ble mer populær enn noen gang. Ikke noen bilkasse gir mer ytelse, komfort, utstyr og sikkerhet for pengene enn kompaktklassen.

Syv i test

Dette er samtidig bilklassen hvor premiummerkene nå satser tungt.

Derfor har vi, sammen med teamet til bladet BIL, latt fem premium kompaktbiler møte klassens to bestselgere. De to sistnevnte var landets mest kjøpte bilmodeller i 2012.

Det store spørsmålet er derfor om premium i denne bilklassen gir mer enn standardbilene, og om det er verd ekstraprisen? Tja, svarer et samlet testteam. Du får ut fra hva du betaler for, med unntak for standardbilen VW Golf. Den går nå foran alle, uansett!

Felles for disse sju bilene er at de alle er gode, og at du uansett valg trolig kommer til å bli fornøyd. Dette er kule biler, de ser moderne ut, og de kan alle fungere som familiebiler om kravene til plass ikke er altfor store.

VW Golf

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Golf topper listen i Europa og Norge som mest kjøpte bil. År etter år siden introduksjonen i 1974! Nå er sjuende generasjon akkurat introdusert.

Golf framstår som en tidsriktig bil: Passe tøff, passe moderne, passe stor, passe fleksibel, passe miljøvennlig, ganske så sikker, godt utstyrt og priset. I tillegg kjører bilen bedre enn noen gang, så den blir vanskelig å velge bort.

Kun i én av de testede disiplinene vant Golf, men den scorer høyt hele veien. Samtidig tilbys nå bilen med sikkerhetspakker som gjør det tryggere både for dem som er i bilen og for trafikken generelt.

105 hk dieselmotor passer godt til Golf.

Konklusjon: Testvinner fordi den uten tvil er klassens beste bil.

Volvo V40

Volvos nysatsing heter V40 og er både tøff, annerledes og meget sikker. I tillegg priser Volvo bilen aggressivt.

Hadde V40 hatt mer plass, ville den vunnet testen. Dette er bilen som gjenkjenner fotgjengere, og bremser og, om nødvendig, stanser av seg selv om føreren er uoppmerksom. Kun Volvo har et så avansert gjenkjennelsessystem. Det i seg selv gjør V40 til et av de sikreste bilkjøpene uansett klasse.

V40 bygges over samme tekniske lest som Ford Focus. Men fordi Volvo velger form framfor funksjon, oppleves den trang bak. Testteamet delte seg i diskusjonen om kjøreopplevelsen:

– Du kjøper ikke denne bilen fordi du elsker å kjøre bil, men fordi du vil overleve i trafikken, mente noen.

115 hk dieselmotor fra PSA er strålende i V40. Volvo kan «fjernstyres» via mobiltelefonen uansett hvor i verden du måtte befinne deg.

Konklusjon: Mye premiumfølelse og utrolig mye bil for pengene.

Audi A3

I basis samme bil som VW Golf, men litt mer påkostet. Hadde testbilen hatt fem dører, kunne den lett vunnet. Dette er en enkel bil å bli kjent med, og den er lett å like.

Testbilen var utstyrt med VW-konsernets kjente bensinmotor på 1,4 liter/122 hk. Dette er en fin motor også i denne bilen. Men siden det er mer energi i diesel, kjører du rimeligere med dieselmotor.

A3 kjennetegnes av klassens beste finish.

Konklusjon: Blir en storselger når den nå får fem dører.

BMW 1-serie

BMW 116 diesel appellerer til den som sitter bak rattet. Her er pengene investert i chassis og styring. I tillegg har bilen bakhjulsdrift, som ikke uten videre er noen fordel på vinterføre. Men på tørr asfalt kjører ingen bil i denne klassen bedre enn BMW. Det er bare på prøve.

1-serien er bilen du kler på deg. Ikke det at den er spesielt trang foran eller bak, bilen oppleves bare kompakt. Men er du først på plass bak rattet, sitter du svært bra på grunn av seter med forlengbar sittepute.

Minus for at det meste av utstyret som gjør bilen morsom, koster flesk. Og et stort minus til for at 1-serie i spareversjon ikke kan trekke tilhenger.

Konklusjon: Drivers car selv med 116 hk.

Ford Focus

I motsetning til Golf gir ikke Focus premiumfølelse. Den ser ikke like moderne ut innvendig som Golf og Audi. Til det er bilen rett og slett litt for gammel. Men Focus kjører svært godt og faktisk en tanke bedre enn Golf på grunn av spiss styring i kombinasjon med godt chassis. Alle knappene på instrumentbordet gir litt tivolifølelse, og skjermene burde vært større.

Focus tilbyr mye plass, er godt utstyrt, tilbys med antikollisjonssystem (ikke like godt som Volvos) og leser veioppmerkingen.

Konklusjon: Forståelig at bilen var landets nest mest kjøpte i 2012.

Mercedes A-klasse

En tvers gjennom ny bil som Mercedes satser utrolig mye på. A-klassen henvender seg i stor grad til kvinner og er lett å like. Testbilen styrte bra, var god å sitte i, hadde kul kontrastfarge i sømmene på setene og ryggekamera.

Men naviskjermen oppe på instrumentbordet ser ut som om den er kjøpt på Svinesund, og girhendelen på rattet forvirrer inntil man blir kjent med den.

Konklusjon: Litt annerledes og mange hakk foran forrige A-klasse.

Lexus CT 200h

Eneste bensin/elektriske hybridbil i testen. CT 200h ser sportslig ut, men er samtidig den minst sportslige i testen. Dette er en bil bygd over samme tekniske lest som Toyota Prius, for salg i stort volum i USA.

CT200h stilte med mye utstyr, men en testpris som eksempelvis lå 90.000 kroner over Volvo V40 tar livet av kjøpelysten selv med høy grad av opplevd kvalitet inne i bilen.

I CT 200h ser du knapt bakover ved lukeparkering, men dette løses med ryggekamera. Verre er det at rattet ikke kan reguleres langt nok tilbake, og at bilen ikke kan trekke tilhenger.

Få forhandlere gjør Lexus vanskelig tilgjengelig. Men den er rimelig å kjøre med og kan fullt ut konkurrere med dieselbilene på forbruk. CT200h sliter heller ikke med NOx-problematikk og har trinnløs girkasse (CVT) som standard.

Konklusjon: Styrken til Lexus CT 200h ligger i at Toyota tar vare på eierne fra A til Å.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere