RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Thorvald Meyers gate slår sprekker

Enorme hull og sprekker langs trikkeskinnene i Thorvald Meyers gate gir store bilskader.

GRÜNERLØKKA: – Jeg fikk punktert to hjul og ødelagt felgene mine på grunn av dette, sier «Ole» til dittOslo, som ønsker å forbli anynom.

Det var sist søndag Ole kom kjørende nedover Thorvald Meyers gate da det smalt skikkelig.

– Jeg hadde kjørt rett nedi hullene, og begge hjulene stod ut. Jeg måtte kjøre til siden og endte opp med å bruke halvannen time på å bytte dekkene mine siden jeg punkterte. Nå kjører jeg på sommerdekk inntil jeg har fått ordnet skadene, forteller Ole.

Han syns det er dårlig at det går så lang tid før det ordnes opp i, og mener det bør fikses nå.

– Det må jo kunne gå an å kjøre på veiene uten å få bilen ødelagt, sier han.

Vinterproblem

– Dårlige veier og store hull er dessverre et problem på vinteren, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i trikken.

Skadene Ole fikk på bilen sin syns Asperud er svært uheldig, men slikt forekommer.

– Vi vet alle hva som skjer med asfalten på vinterstid når vann renner ned i sprekkene. Vannet fryser, utvider seg, stort trykk oppstår og asfalten sprekker, forklarer han.

Asperud legger også til at trikkens infrastrukturenhet er på vakt på nattetider for å reparere veiene og rette opp i skader fortløpende.

Utfordring

Det er synlige forskjeller mellom gater der trikken har egen fremkommelighet, og der det er blandet trafikk. Og Asperud sier at blandet trafikk er en stor utfordring:

– Den største utfordringen er at mye av skinnenettet er i blandet trafikk. I utganspunktet så er det ikke vinterføret alene som ødelegger veiene, men også tungt kjøretøy.

Videre fortsetter han:

– Store og tunge kjøretøyer belaster asfalten langs trikkeskinnene og skaper sprekker. Når vinteren kommer og salting av veiene pågår, og vann renner ned i sprekkene, så oppstår store hull, forklarer han.

Bedre fundament

Da dittOslo spurte Asperud om de dårlige veiene på vinterstid er et uunngåelig problem gav han følgende svar:

– Det er sånn at veiene har ulik kvalitet, men vi har innført en ny måte å legge skinner på der fundamentet er bedre, og veiene blir mer stabile. Skinnene blir lagt i gummiför som gjør at de ikke forskyver eller beveger seg når tungt kjøretøy kommer kjørende. Dette er med på å stabilisere veiene, sier han.

Men grunnet at vann fryser, er det å forstå på Asperud at det er et uunngåelig problem.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere