RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– En veldig viktig kampanje, sier president i Norges Røde Kors Sven Mollekleiv. Her fra Cafe Condio på Majorstuen.
– En veldig viktig kampanje, sier president i Norges Røde Kors Sven Mollekleiv. Her fra Cafe Condio på Majorstuen.

Til kamp mot den nye mobbingen

Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt roser firkløveret bak tidenes største kampanje mot nettmobbing, som ble lansert på Ila skole i dag.

ILA: Halvparten av alle barn mellom ti og 15 år har sendt mobbemeldinger via mobil eller internett, eller kjenner noen som har gjort det, viser en undersøkelse gjennomført av Opinion på oppdrag fra Telenor.

Tidligere i dag sparket telegiganten i gang en landsomfattende holdningskampanje mot nettmobbing på Ila skole.

– Veldig viktig

Kampanjen er et samarbeid mellom Telenor, Røde Kors, Barnevakten og Medietilsynet, og vil besøke 50 norske ungdomsskoler på sin norgesturne.

– Omfanget av henvendelsene til Røde Kors' nasjonale samtaletilbud for barn og unge viser at det er viktig å rette fokus mot nettmobbingen, sier president i Norges Røde Kors Sven Mollekleiv til Lokalavisen.

– Vi har registrert en sterk økning i antall henvendelser. Normalt pleier sommermånedene å være roligere enn ellers på året, men i sommer har vi registrert en økning på hele 40 prosent fra i fjor, forteller han.

I hele ti prosent av tilfellene forteller barne at de er i en kriselignende tilstand.

Debatt og bevisstgjøring

Han både tror og håper holdningskampanjen åpner for en debatt om holdninger og verdier, og en bevisstgjøring av konsekvenser.

– Nettmobbingen foregår ofte slik at barn og unge ikke forstår virkningen av det de gjør. Det som kanskje var ment som en spøk kan fort utvikle seg til å bli ren trakassering. Derfor er det viktig at de unge forstår hvilket ansvar de har og hvilken risiko de tar dersom de mobber, sier han.

Glemmes aldri

Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt, hvis både mor og bestemor gikk på Ila i sin tid, var også tilstede under lanseringen på Ila.

– Ting som oppleves som mobbingen glemmes som regel aldri, selv om det kanskje ikke var ment som mobbing. Hvis jeg for eksempel tuller med deg, og sier "er du helt dust eller?, med et smil om munnen, kan du se at jeg tuller med deg. Men hvis jeg skriver det til deg på nettet, er det ikke sikkert at du synes det er like hyggelig, sa hun til de fremmøtte.

Ministeren synes det er veldig positivt at de fire samfunnsaktørene har gått sammen om kampanjen.

– Jeg tror det er veldig viktig at de drar rundt på de forskjellige skolene, og jeg tror også foreldre ønsker seg mer og bedre informasjon., sier hun.

Skapte dialog

Etter introduksjonen ble det vist en video som satte problemstillingen i praksis.

– Videoen er nøkkelen i kampanjen - den er ment å skape dialog, som igjen skal bevisstgjøre de unge om den digitale mobbingen, forteller Thomas Hepsøe, som er prosjektleder for Meditilsynets "Trygg Bruk"-prosjekt.

Og dialog skapte den; konferansier Kjell Arild Tiltnes hadde få problemer med å engasjere elevene i etterkant av videofremvisningen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere