RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tilbyr forbrukerhjelp i julestriden

Lurer du på hvilke rettigheter du har som forbruker når du handler julegaver til dine kjære?

Holmlia/Oppsal: Nå kan bibliotekene hjelpe deg med viktig forbrukerinformasjon om ulykken skulle være ute. Elin Hermansen og Gerd Hatlebrekke ved Holmlia filial oppfordrer nå flere til å benytte seg av tilbudet.

Nyttig

Vi kan hjelpe til å skrive klagebrev, søke på nettet og finne tester for å sikre deg når du handler, sier Hermansen. Både Holmlia og Oppsal bibliotek har tilbudt slik hjelp i snart et år, men få benytter seg av det. Det som går igjen blant de som har tittet innom biblioteket for å få litt bistand, er at de har kjøpt en vare som ikke svarer til forventningene.

Nå i julestriden tror Hermansen og Hatlebrekke at flere kunne ha nytte av mer informasjon om kjøpers rettigheter.

Samarbeid

Det er et samarbeid med Forbrukerrådet som gjør det mulig for publikum å få hjelp i nærmiljøet. Forbrukerhjelpen begrenser seg til kjøp av varer og tjenester.

Vi går ikke inn i konflikten, men leder dem gjennom og gir råd, forteller Hermansen. Etter avtale kan man også få hjelp til å skrive klagebrev om det skulle være nødvendig. Ellers formidler bibliotekene kontakt med Forbrukerrådet og viser brukere nettsiden forbrukerportalen.

Vi oppfordrer folk til å nyttiggjøre seg denne informasjonen. Nå som det er handletid er det viktig å ha dette i bakhodet, smiler Hermansen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere