RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det er nok ingen sitteplasser igjen i noen av de tre vognene når den stopper på Røa. Spørsmålet er om det er ståplass.
Det er nok ingen sitteplasser igjen i noen av de tre vognene når den stopper på Røa. Spørsmålet er om det er ståplass. Foto: Foto: Vidar Bakken

Tokyotilstander i vest

T-banen må snart få egne inndyttere for å få plass til passasjerene på strekningen Majorstua – Østerås.

RØA: På undergrunnen i Tokyo er det egne ansatte som har til oppgave å stable mest mulig folk inn i vognene. Riktig så galt er det ikke på linje 2 som kjører med halv kapasitet om dagen, men trangt og fælt er det. Strekningen er betjent med tre vogner i stedet for seks.

Gitt opp

På Røa T-banestasjon litt før klokken 08.30 er perrongen full. Her møter vi en eldre dame som ikke vil la seg intervjue under fullt navn. Hun har gitt opp etter å ha prøvd forrige avgang.

– Jeg orker ikke å stå sammenklemt helt ned til Stortinget. Jeg ser at den neste avgangen blir like ille som forrige, sier kvinnen.

Ullern Avis Akersposten er kjent med at foreldre med barnevogn gir opp å bruke T-banen i denne tiden. Det er rett og slett ikke plass.

Hvorfor ikke frem til Østerås?

Svakheter i strømforsyningen fører til at strømforsyningen langs sporet i begge retninger må oppgraderes. I denne tiden har Oslo T-banedrift økt hyppigheten på avganger langs linjen, men bare frem til Hovseter. Spørsmålet er: Hvorfor går ikke disse ekstratogene helt frem til Østerås?

– Strekningen fra Hovseter og videre utover tåler heller ikke ekstratog utenom de ordinære rutene mens arbeidet med å oppgradere strøforsyningen pågår. Vi har vurdert buss som avlastning, men veitraseen er problematisk. Vi har sett på mange alternativer, men har ikke funnet noen god løsning. Dette beklager vi virkelig, sier kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark.

6. september

Den 6. september åpnes linje 2 for vanlig drift igjen.

– Da er vi sikret stabil og god drift. Dagens arbeid med strømforsyningen er en konsekvens av de siste års oppgradering av T-banenettet med større tog og hyppigere avganger. Når arbeidet står ferdig kan vi også øke hyppigheten på avganger utover høsten. Vi har et desperat behov for å gjøre dette ferdig, sier Rydmark.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere