RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En polsk lastebilsjåfør får ikke kjøre mer i Norge etter han ble tatt for fyllekjøring da han kjørte av Kiel-fergen.
En polsk lastebilsjåfør får ikke kjøre mer i Norge etter han ble tatt for fyllekjøring da han kjørte av Kiel-fergen. Foto: Illustrasjonsfoto

Trailersjåfør fyllekjørte ut av Kiel-fergen

En 45 år gammel polsk lastebilsjåfør får ikke kjøre lastebil i Norge. Grunnen er at han tok seg flere glass med godt drikke på Kiel-ferga.

OSLO: Det var en kjølig mandag i oktober at 45-åringen kjørte lastebilen sin ut av båten på Hjortneskaia litt over klokken 10. Kvelden i forveien hadde vært fuktig, seks halvlitere og noen shots.

Han kjørte ikke langt, om lag 20 meter ifølge han selv. Sjåføren har forklart at han bare skulle kjøre lastebilen ut fra Kiel-fergen for å så parkere den. Planen var å kjøre videre dagen etter. Han følte seg nemlig dårlig, men ikke full.

– Yrkessjåfører burde ikke drikke dagen før de skal kjøre uansett. Det burde egentlig ingen. En øl til maten er toppen, sier Paul Ask, kontorsjef, Tollregionen Oslo og Akershus.

Luktet gammel fyll

Ask forteller at Tollvesenet kanskje stopper mellom to og fire yrkessjåfører i året på grunn av promille. Da ofte på grunn av lukt eller på grunn av synlig beruselse.

Og det var nettopp derfor 45-åringen ble fersket. Han luktet. Tollinspektørene kjente det luket gammel fyll og stoppen sjåføren.

Da politiet kom målte de promillen til 0,92. Sjåføren tilsto fyllekjøringen, og er nå fratatt retten til å kjøre bil i Norge i 13 måneder. Og skulle han ha behov for å kjøre bil i Norge igjen, så må han avlegge full førerprøve.

– Det er nok flere enn de vi fersker som forfrisker seg litt på overfarten, tror Ask. Han forklarer at politiet blir tilkalt ved mistanke. Tollvesenet får fortsatt ikke ta promillekontroller.

– I tillegg snakker ikke Tollvesenet med alle som er på båtene, så det er nok flere enn de vi tar som får i seg for mye å drikke, sier Ask.

LES OGSÅ: Politikvinne krasjet med 2,5 i promille

Livsfarlig

Den polske yrkessjåføren må også betale en bot på 10.000 kroner og saksomkostninger på 3000 kroner etter han ble stoppet med promille. I Norge ligger promillegrensen for bilkjøring på 0,2.

– Det er en relativt lav grense i Norge, og man skal ikke langt før den er høyere. Det er nok noen av sjåførene som tror de kan drikke og kjøre i Norge. Flere kommer fra land med høyere promillegrense, sier Ask.

Han advarer trailersjåførene mot å drikke på overfarten og mener yrkessjåførene har et ansvar de må ta på alvor.

– Trailersjåførene skal frakte kanskje 20-tonns gods med store trailere. Det er jo livsfarlig om de ikke er ordentlig våkne eller i form når de skal kjøre. Det er ingen grunn til at de skal drikke dagen før de skal ut og kjøre.

En myte

Gunn Anita Bjørnbakk fra oslopolitiets trafikkorps forteller at yrkessjåførene er veldig flinke til å holde seg borte fra alkoholen.

– Det er veldig få som blir tatt med promille blant yrkessjåførene. Det var mye vanligere å drikke før i tiden. Så at det er mange yrkessjåfører som drikker på båten er nok en myte, sier hun.

Trafikkorpset har hyppige kontroller ved fergeleiet og Bjørnbakk mener yrkessjåførene er flinkere enn privatbilistene til å passe på.

– Yrkessjåførene kan reglene og er nok i tillegg mer forsiktige. De lever av å kjøre og mister dem lappen vil det være vanskelig. Vi tar flere privatbilister med promille, forteller Bjørnbakk.

LES ANDRE NYHETER FRA DITTOSLO.NO:

– Hvis Frp hadde sittet i regjering, Kai....

Legene sa at Karina aldri ville gå igjen

Slik skal Torggata bli

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere