RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tren sexmusklene

Bare noen få minutter daglig kan gjøre underverker for sexlivet! Sjekk treningsekspertens tips.

Er du blitt litt slapp i fisken i det siste? Det kan dessverre også ut over sexlivet ditt, men det er fullt mulig å trene opp igjen "sexmusklene" dine!

- Vi kvinner har faktisk egne "sexmuskler", nemlig bekkenbunnsmuskulaturen, forteller Line Marion Nielsen Kjøniksen, Kvinneguidens treningsekspert, Personlig Trener og Livsstilscoach.

Se treningsvideoer med Line Marion her

- Disse musklene gjør at vi kan holde oss til toalettet. Det er også disse musklene som kommer godt med i forbindelse med fødsel og sex, forteller Line Marion.

Noen minutter daglig

Mange kvinner får dessverre et dårligere sexliv og er plaget av inkontinens etter barnefødsler. Det er derfor viktig å trene disse musklene.

Har du ikke vært gjennom en fødsel er det likevel fornuftig å trimme de nedre musklene. Treningseksperten mener det er enkelt og kan gjøres helt diskret når som helst og hvor som helst.

Knip i vei

- Finn bekkenbunnsmusklene og "trekk" de opp. Hold litt og slipp opp. Dette kan gjøres stående, sittende eller liggende på kne. Finn en stilling du synes er behagelig og som du lett klarer å finne rette muskler i, sier Line Marion.

SE VIDEO: Slik trener du bekkenmusklene

Husk at andre muskler som mage, rumpe og lår skal være avslappet. Gjenta for eksempel tre runder, der du ti ganger holder "knipet", tell til tre og slipp opp. Dette kan gjøres daglig når du har litt dødtid, gjerne i bilen, i heisen eller som en del av annen trening.

- Bekkenbunnsmusklene får man i utgangspunktet trent i løpet av vanlig styrketrening eller andre treningsformer som fokuserer kjernemuskulatur, som Yoga.

- Man skal alltid ha godt buktryk. Dette innebærer også å trekke bekkenbunnsmuskulaturen opp. Bare under en så enkel øvelse som planken kan du få god trening for bekkenbunnen din, sier eksperten.

SE VIDEO: Slik gjør du plankeøvelser

Tenk også over

Selv om Line Marion gir råd om fysisk trening, mener hun også at det er nødvendig å ikke glemme den mentale delen av sexlivet:

- Sex og selvfølelse henger sammen. Føler du deg vel, klarer du å slippe deg mer løs og oppleve mer nytelse. Da spiller det ingen rolle at man ikke har rumpa til Jennifer Lopez eller magen til Shakira.

- Trening bidrar til å øke personlig velvære og syn på egen kropp uansett hva du trener. Så finn fram treningstøyet og sørg for at det sexy undertøyet ikke er langt unna, tipser Line Marion.

Se alle Line Marions treningsvideoer på Kvinneguiden.no

Les mer om sex og samhold på Kvinneguiden.no

Les også: Denne musikklisten sier SEX

Les ogsåFor trøtt for sex

Les ogsåKyss mer - lev lenger

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere