RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lena Emanuelsen drømmer om å gå arkitekthøyskolen etter videregående.
Lena Emanuelsen drømmer om å gå arkitekthøyskolen etter videregående.

Trenger kreative elever

For første gang siden oppstart for faget i 95 stod Sandaker skole uten klasse i formgivingsfag sist semester. Kunnskapsløftet får skylda.

Jeg tror ikke elevene er mindre interessert i design, form og farge enn de har vært tidligere. Mange elever vil ha godt av å ta en slik linje. Er det bra at over 50 prosent av Osloungdommen velger studiespesialisering med vekt på realfag, språk og samfunnsfag? Undrer Roald Olsen, rektor ved Sandaker videregående skole.

Tilbudet drukner

Ved innføring av Kunnskapsløftet fikk man studiespesialisering der elevene kan velge mellom fordypning i realfag, språk, økonomi og samfunnsfag.

I tillegg kom utdanningsprogrammet studiespesialisering med formgiving der elevene kan fordype seg i kunst, design, arkitektur, scenografi, trykk og foto.

Dette tilbudet har druknet fullstendig med Kunnskapsløftet. Det som tidligere het Tegning, form og farge har nå havnet inn under studiespesialisering, mens Idrettsfag og Musikk, dans og drama har sin egen adresse, forteller Olsen.

Drastisk nedgang

Tallene på antall søkere til formgivingsfaget har sunket drastisk. For skoleåret 06/07 var det 120 søkere til dette tilbudet i Oslo, mens antallet var redusert til 81 for skoleåret 07/08.

På Sandaker skole har antall klasser i formgivingsfag gått ned fra åtte til to, og sist semester var det ikke nok søkere til å starte opp ny klasse. Olsen er bekymret over at ikke flere elever velger et tilbud som også utfordrer den kreative delen av hjernen.

I pose og sekk

Det trenger ikke bety at man skal bli kunstner dersom man velger denne linja. Man kan bli lærer, samfunnsviter, arkitekt, pedagog og ingeniør. Med formgivingsfaget får elevene stimulert sin kreativitet gjennom design og håndverk, samtidig som de kan ta fordypning i språk og mattematikk. De får de både i pose og sekk, sier han.

Gir bedre resultater

På de nasjonale prøvene viste det seg at elevene som hadde mye kunst og kultur gjorde det bra i alle fagene. Man skal jo ikke ha forming for mattematikken sin del, men jeg tror det gir en mestringsfølelse for elevene som igjen genererer suksess også i allmennfagene, sier Toril Eidsvik, avdelingsleder på studiespesialisering med formgiving.

Blir gira på matte

Subashan Kugarajah går andre året på formgivingsfag ved Sandaker vgs. Han er storfornøyd med faget.

Du får to ting på en gang ettersom du både får generell studiekompetanse, samtidig som du får drive med noe du liker, sier Kugarajah fornøyd.

Han kan fortelle at han har hatt sans for tegning og maling siden han var barn.

Nå kan jeg jobbe kreativt og jeg lærer meg å tenke nytt hele tiden. Jeg utforsker meg selv og får masse inspirasjon. Når jeg har hatt noen timer kunstfag blir jeg mer gira på å ha matte, det er en fordel å kunne veksle mellom de ulike fagene. Hadde jeg hatt allmennfag hele dagen, hadde jeg blitt fort lei, sier Kugarajah.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere