RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trikken i Bogstadveien

Hvorvidt Svein Danielsen i Majorstuen Vel har satt tittel på debattinnlegget i nr 20 vet jeg ikke, men tittelen er ihvertfall fornuftig. Dessverre kan jeg ikke si det samme om innlegget.

Jeg må arrestere påstanden om "og med Homansbyens stasjon vil T-banen gi et langt bedre kollektivbruk enn dagens trikk".

Vi har ventet på denne stasjonen i sju lange og sju breie, og hvis den kommer i løpet av de neste fem/seks år, vil jeg bli meget forbauset! Trikken kjører over bakken, og man kan se hvor man kommer fra, og hvor man skal. I T-banene er det ikke mye festlig å sette øynene på. Med trikken derimot; folkelivet utspiller seg foran øynene våre underveis. Trikken er faktisk en del av "gode fremtidsrettede kollektivtrafikkløsninger..." . Trikkene i Bogstadveien og Hegdehaugsveien oppfyller en viktig del av dette, i og med at trikkene går der T-banen ikke går!

Jeg kan ta trikken opp til Ekebergrestauranten og Jacobs på Holtet, jeg kan ta den til Vigelandsparken og til polet på Briskeby og galleri Albin Upp. Jeg kan ta den til Høyskolesentret i Pilestredet, og bytte der og komme meg til Bislett, Adamstuen og Ullevål Hageby/Damplassen. Jeg kan komme meg til Grünerløkka også! Alle disse stedene er uoppnåelige med T-banen. Ikke bare kan jeg reise til disse stedene, men folk fra disse delene av byen kan også komme seg til Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Hva mere er, vi kommer uten forurensende og miljøbelastende biler.

Forøvrig skal bemerkes at trikken har gått i Bogstadveien helt siden denne byen begynte med trikker på slutten av 1800-tallet (men det betyr vel ingenting). Man bør enn videre notere seg at f. eks Bergen nå vurderer trikken. Det er ikke bare her hjemme men også ute at trikk/bybane viser sine fordeler. Min gamle universitetsby, Nottingham i England, har nå bybane som reduserer biltrafikken inn til byen med ca 4 millioner biler pr år. Det skal tilføyes at byen har et oppland og en befolkningsmengde som er i nærheten av hva vi har i Oslo. (Men det teller vel heller ikke.)

Hvis folket selv må bestemme, så bør også trikken tas med i bildet. Majorstuen Vel burde heller være opptatt av hvordan gatens mangfold forsvinner, og blir erstattet av kjeder Deli de Luca og Seven Eleven, Cubus og Lindex osv.

Anne M. Knap
Sivilarkitekt

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere