RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tore Fladland tror ikke på trikkesuksess på Årvoll.
Tore Fladland tror ikke på trikkesuksess på Årvoll.

Tror ikke på trikken

Om alt går etter planen blir det trikk på Tonsenhagen. Det er ikke alle like glade for.

GRORUDDALEN: Flertallet i bystyret har bestemt å satsepå trikk til Tonsenhagen, med mulig forlengelse til Linderud.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi kunne sy sammen et flertall på dette, sier Venstres bystyrerepresentant, Guro Fjellanger.

Forlengelse fra Sinsen

Ifølge Fjellanger er Ruter og Oslotrikken entusiastiske, og driften vil finansiere seg selv.

– Byggingen er det penger til i budsjettet og i Oslopakke 3. Vi har sett at de stedene det veksles mellom trikk og buss, så har passasjerantallet økt, sier Fjellanger.

Bystyret ønsker at trikkelinjene forlenges fra Sinsen, og fortsetter videre oppover Trondheimsveien og til Tonsenhagen.

– Med god fundamentering vil det heller ikke bli så mye støy, mener Venstre-politikeren.

– Svevestøv og klimautslippet minsker med trikk. Høyre og Frp gikk imot, men det henger igjen fra tidligere. Byrådet i Oslo er jo ingen trikkeentusiaster, sier hun.

Tror ikke på trikk

Entusiasmen smitter ikke på nestleder Tore Fladland i Bjerke Storvel.

– Jeg kan ikke forstå dette. Buss 31 har to linjer, Grorud – Snarøya og Tonsenhagen – Fornebu. Det er bussen til Grorud som er full, ikke den til Tonsenhagen. Skal de i det hele tatt anlegges trikk, bør den gå til Grorud! Det er der det trengs, sier Fladland.

Han kjøper ikke argumentet med at trikken er selvfinansierende.

– 410 millioner kroner koster det å anlegge trikk, men med alle kostnadssprekkene i kommunen, er det garantert at prisen blir en halv milliard. Den investeringen får ikke kommunen tilbake, mener Fladland.

Han forteller at det er få mennesker som bruker bussen til Tonsenhagen, og at driften derfor ikke vil gi avkastning.

– I tillegg er det lange avstander til holdeplassene. Folk som ikke går til bussholdeplassen vil ikke gå til trikken heller, så moro er det ikke å ta trikk!

Vil ikke ha lurveleven

Fladland mener at trikken heller ikke er mer miljøvennlig enn buss.

– Bussene blir gassdrevet. Trikken, derimot, bruker mye strøm, som Norge kjøper fra kullkraftverk i Europa. Det er i hvert fall ikke miljøvennlig. Gassbusser vil derfor slippe ut mindre CO2, sier han.

Det viktigste argumentet Fladland har imot trikken er likevel støy.

– Vi vil simpelthen ikke ha det bråket på Årvoll. Kommunen skal visst kjøpe inn nye trikker som er lettere og bråker mindre, men jeg er overbevist om at disse havner på Briskeby og i Frognerveien, mens de tunge Italienske trikkene havner på Årvoll, raser Fladland, som har liten tro på at god fundamentring hjelper mot trikkebråk.

– Fundamenteringen vil ikke fjerne lurvelevenet, sier han.

Trikk er unaturlig

Legg bussen i kulvert, er Fladlands budskap. For å unngå kø er meningen å legge en Årvoll-trikk i kulvert. Det mener Fladland man like gjerne kan gjøre med bussen

– Om trikken får stans blir det problemer, og det vil bli problemer med skoleveien i Bård Skolemesters vei. Trikken er ingen sikker løsning og den er ingen naturlighet her på Årvoll, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere