RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snart tre år etter avdukingen på Detroit-messen, er Saab 9-4X klar for et liv på veien.
Snart tre år etter avdukingen på Detroit-messen, er Saab 9-4X klar for et liv på veien. Foto: Foto: Saab

Tørst og sent ute

Store motorer vil gjøre Saab 9-4X dyr i Norge.

Rett før EU-klokkene ringer inn et nytt regime for utslipp av klimagassen CO2, er Saab klar med en lekker, men tørst SUV som lyder navnet 9-4X.

Bilen er ment å konkurrere med blant annet Volvos XC60, BMWs nye X3 og Audi Q5. Men spørsmålet er om ikke Saab er vel seint ute med en bil de burde lansert for flere år siden?

Fiaskoen 9-7X

Saab 9-4X dukket første gang opp på bilmessen i Detroit for snart tre år siden, allerede da som fiks ferdig bil. Den var utviklet sammen med Cadillac, og de to skulle samproduseres i Nord-Amerika.

Til forskjellen fra fiaskoen Saab 9-7X, som kun var en Chevrolet med nytt navn, hadde Saab i 9-4X vært med på utviklingen helt fra starten av.

Tørste motorer

Så kom finanskrisen og rullet over både eierselskapet General Motors og datterselskapet Saab. Deri ligger bilens forsinkelse, for så godt som intet er endret siden januar 2008, ei heller i interiøret.

Saabs første store problem vil være at når bilen lanseres i Europa etter sommerferien i 2011, blir den kun å få kjøpt med store og tørste amerikanske bensinmotorer med henholdsvis 265 og 300 hk ytelse.

Vekt, ytelse og utslipp vil gjøre 9-4X til en avgiftstaper i Norge inntil bilen kommer med folkelige dieselmotorer, og sannsynligvis også uten firehjulsdrift.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere