RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hovedstaden får egen lokal-TV når TV8 starter opp sin satsning i mai.
Hovedstaden får egen lokal-TV når TV8 starter opp sin satsning i mai. Foto: FOTO: Bjørn-Martin Bråten Nordby

TV8 satser på lokal-TV i Oslo

Flere aktører har gjort mislykkede forsøk på å lage lokal-TV i Oslo. Nå satser TV8 på å få til det ingen andre har klart.

OSLO: – Jeg er kanskje naiv, og vi er foreløpig ikke helt sikre på hvordan satsingen vår i Oslo blir. Men jeg har likevel klokkertro på at vi skal lykkes, mye fordi vi tar en langt mindre økonomisk risiko enn det alle andre har gjort. Men vi har store ambisjoner og gjør dette for å gjøre butikk, sier Knut Tønnes Steenersen, daglig leder for nettverket Mediepress Norge AS, til Aftenposten.

TV 8 Oslo blir en del av det stadig voksende lokalnettverket til Mediepress. En redaksjonell stab på tre til fire medarbeidere, samt en salgsavdeling, skal på plass. I begynnelsen vil budsjettet til TV8 Oslo ligger på rundt tre millioner kroner, skriver Aftenposten.

Nyhetsfri lokal-TV

Den nye kanalen skal være helt fri for ordinære nyhetssendinger. Grunnen skal være de høye kostnadene for slike produksjoner og at lokalavisene i Oslo allerede har en sterk posisjon.

Istedet vil TV8 presentere økonomi-TV med Trygve Hegnar, kjendisnytt og mote- og reiseliv med blant annet Pia Haraldsen som programleder.

– Vi skal ikke lage de dype reportasjene. Vårt fortrinn skal være å fortelle de gode historiene fra lokalmiljøene. Vi skal også fremheve de lokale heltene, enten det er innenfor sports- eller næringslivsverden. I tillegg vil vi satse mye på høstens valg, ved blant annet å slippe til de lokale ordførerkandidatene, forteller Steenersen.

Til tross for denne satsningen forventer han likevel et underskudd på to til fire millioner kroner i Oslo det første året.

Har ikke tro på prosjektet

I 2002 måtte kanalen Metropol gi opp sin satsning på lokal-TV i Oslo. Den gang sa mediedirektør Jarle Thalberg i Aegis Media at han hadde liten tro på at det er mulig å drive tradisjonell lokal-TV i Oslo. Og spådommen er den samme for TV8 Oslo.

– Dessverre er det stor sannsynlighet for at de ikke vil lykkes. Kostnadssiden vil bli for stor i forhold til inntektssiden. De vil heller ikke klare å få nok seere, dette har vi sett nok av eksempler på,
sier Thalberg til Aftenposten.

Thalberg mener at det finnes nok annonsører som kan tenke seg å annonsere på TV i Oslo, men at en lokal-TV-stasjon vil ha så få seere å tilby, at effekten blir liten.

– Oslo er en by hvor det er veldig vanskelig å skape en lokal tilknytning. Det er også så mye som skjer på fritiden, som stjeler tiden til folk. Det er mye lettere å skape en lokal forankring i distriktene, sier Thalberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere