RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ufri fantasi

Spill nr 13 i Final Fantasy-serien er ingen ulykke, men gir noen mindre lykkelige opplevelser.

SPILLVERKET.NO: Final Fantasy-spillene står som en rekke bautaer i JRPG-sjangeren (Japanese role-playing game), men også i spillverdenen generelt – elsket og hatet som de er.

Nummer sju i serien er for mange et av de beste spillene noensinne, og gjerne den andre JRPG-spill måles opp mot. Dermed er det ingen liten oppgave Square Enix tar på seg hver gang de setter seg ned for å måle krefter mot egne prestasjoner.

Finn prisen på Final Fantasy XIII i Prisguide.no

Et ulykkestall

Final Fantasy nr 13 er ikke et dårlig spill. Kampdelen glimter tidvis til mot slutten - mot de mer utfordrende fiendene - hvor du faktisk må sette opp og bruke paradigmene for det de er verdt.

Historien gjør en helt grei, men dessverre forglemmelig jobb som ikke lever opp til standarden Square Enix selv har satt. Grafikken er som ventet nydelig og CGI-sekvensene usannsynlig vellaget.

Allikevel føler jeg meg innelåst i en død og segmentert verden. Det føles som å spille et spill, og ikke en episk reise gjennom fantastiske omgivelser.

Les også vår anmeldelse av Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers (Wii)

Gi meg makta!

Ikke bare er Final Fantasy XIII lineært, det går på skinner, og det bare én vei. Jeg ser ingenting galt i lineære spill – noen av mine favoritter er nettopp det. Det åpner for en kontroll som ikke er mulig i mer åpne løsninger, men her har Square Enix skutt seg regelrett i begge føttene.

Ved å sjelden eller aldri la spilleren avvike fra skinnene blir Final Fantasy XIII en særdeles flat berg og dalbane.

Jeg vil ha større kontroll på karakterprogresjon og at spillet skal slutte å holde meg i hånden til enhver tid. Gi meg en knuff i riktig retning, ikke bær meg dit.

Diskutér Final Fantasy-serien i forumet

Lite troverdighet

Karakterene er endimensjonale og lite troverdige selv om skuespillerne gjør en god jobb med materialet de har fått utdelt. Vi er for all del blitt vant til klamme japanske gestikulasjoner og motivasjonstaler i denne sjangeren, men her blir vi knapt servert annet i det spillet konstant gjentar seg selv.

Square Enix engasjerer ikke til tross for nydelige filmsekvenser, noe som er en gjenganger for spillet. Til tross for sitt polerte ytre, eller kanskje på grunn av det, så lider resten av bestanddelene under panseret.

Menyene er for høylytte, og ingenting er mer irriterende enn å måtte vente på en animasjon før jeg får lov til å gjøre det jeg vil.

Dette spillet er antakelig verdt pengene for de fleste som vet å sette pris på JRPG og japansk spillindustri. For de av dere som ikke har latt seg blitt overtalt av sjangeren før er neppe dette spillet å investere 50-60 timer i.

Les hele anmeldelsen av Final Fantasy XIII på Spillverket.no

Les også disse sakene:

Bad Company 2 er tilbake i god form

Crackdown 2 har fått slippdato

Brettpakken til Modern Warfare 2 får en drøy prislapp

Mer moro til Mass Effect 2

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere