RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bjørg Månum Andersson og Torild Lien Utvik erklærte det nye Nav kontoret for åpnet.
Bjørg Månum Andersson og Torild Lien Utvik erklærte det nye Nav kontoret for åpnet.

Under samme tak

Nå er det tiende Nav kontoret i Oslo åpnet på Holmlia.

HOLMLIA: Dette er en merkedag, sa fylkesdirektør Thorild Lien Utvik, før hun gratulerte Nav-lederne Ellen Trulssen og Elisabeth Szulist og de andre ansatte.

Lederne fortalte at det har vært en veldig krevende og utfordrende etableringsprosess, men at de nå endelig kunne puste lettet ut over at kontoret var åpnet.

En dør

Tidligere var sosial- og trygdeenhetene plassert på forskjellige steder. Nå er alt samlet under ett tak.

Tanken er at man skal kunne gå inn en dør og få den hjelpen man trenger, sa kommunaldirektør Bjørg Månum Andersson.

Ved å finne gode løsninger sammen kan man utvikle tilbudet innenfor vårt velferdsområde, sa hun videre.

Månum Andersson overrakte to like lysholdere til Nav-lederne.

Disse lysholderne er et symbol på at dere skal holde hverandres lys tent i forhold til utvikling, samarbeid og inspirasjon.

Bydelsdirektør Turid Glærum fortalte at det fortsatt er mye arbeid som gjenstår, men at det var hyggelig å se hvor langt de var kommet i etableringsprosessen.

Tusen takk til alle som har bidratt til etableringen av Nav i vår bydel.

Nytt elektronisk system

I det dørene åpnet var det mange brukere som tok i bruk de nye skrankene. Tidligere var det for lang ventetid og folk visste ikke helt hvor de lå an i køen. Nå har det kommet et nytt elektronisk køsystem som skal løse de problemene.

Det er viktig å verne taushetsplikten så godt det lar seg gjøre. Nå blir man henvist til et eget rom hvis samtalen varer over fem minutter, sa Glærum.

I tillegg til det nye køsystemet er det satt opp 20 pc' er i publikumsmottaket. Her kan brukerne få hjelp til å registrere seg som arbeidssøkere, sende meldekort med mer på Nav sine nettsider.

Glærum fortalte at det også er lagt vekt på universal utforming, det vil si at lokalene skal være tilpasset alle, også de som sitter i rullestol.

Kravene til denne utformingen har vært veldig klar under byggeprosessen. Vi har gode velferdsordninger i Norge, og for at befolkningen skal kunne dra nytte av disse ordningene må vi lykkes med etableringen av et godt støtteapparat. Man må møte brukerne. Et Nav kontor skal oppleves som et gode for alle sammen. Det er et fantastisk potensial her, mente Torild Lien Utvik.

Hun fortalte videre at hun har stor tro på det de ansatte gjør.

Dette lover godt for framtiden. Nå er vi på rett vei.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere