RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dag Bjerke og Steinar Lunde i Bryn Miljøforum synes det er synd å bruke så mye penger på å lage kollektivfelt på Ring 3/E6 når en manglerudtunnel vil gjøre arbeidet unødvendig.
Dag Bjerke og Steinar Lunde i Bryn Miljøforum synes det er synd å bruke så mye penger på å lage kollektivfelt på Ring 3/E6 når en manglerudtunnel vil gjøre arbeidet unødvendig.

Unødvendig arbeid

Bryn Miljøforum synes arbeidene på Ring 3 fra Manglerud burde sees i sammenheng med en ny manglerudtunnel.

MANGLERUD: Dette arbeidet burde sees i sammenheng med Oslopakke 3. Arbeidet i planen for Ring 3/E6 er jo såpass omfattende og kostbart at det burde vært sett på i forbindelse med tunnelen, sier leder i Bryn Miljøforum Dag Bjerke.

Halv trafikk

Han mener en ny og lang tunnel fra Abildsø til Ulvensplitten vil mer enn halvere trafikken på denne strekningen, og at kollektivtrafikken ikke vil få de samme problemene som i dag.

Statens vegvesen har beregnet at det i gjennomsnitt vil kjøre opptil 90 000 biler i døgnet på denne strekningen framover. Med en manglerudtunnel vil denne veien bli bygget ned til lokalvei. Det kommer til å gå trafikk der fremdeles, men gjennomgangstrafikken vil benytte tunnelen. Kollektivtrafikken vil fortsatt benytte strekningen, men da vil det bli en helt annen vei og belastning enn det er i dag. Beregninger viser at man vil sitte igjen med rundt 30-40 000 kjøretøy i døgnet, sier han.

Bjerke legger til at man må gjøre det interessant for bilistene å bruke tunnelen framfor lokalveinettet.

Håper pengene kommer

Bydelsutvalget i Østensjø har bevilget 25 000 kroner i støtte til Bryn Miljøforum i 2009. Pengene skal gå til miljøforumets videre arbeid med Manglerud-tunnelen.

Vi føler vi har klart å løfte manglerudtunnelen opp i prioriteringsrekkefølgen i Oslopakke 3. Nå håper vi innstillingen kommer til Stortinget i februar og at Statens vegvesen får beskjed om å prosjektere. Finansieringen er vedtatt. 80 prosent skal dekkes av bompenger og 20 prosent skal staten stå for. Vi får håpe de nå bevilger disse pengene, avslutter Bjerke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere