RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Thomas Bartholsen (H) og byråd for byplanlegging Bård Folke Fredriksen (H) viser hvor det nye kollektivfeltet vil ligge. Foto: Simen Sundsbø
Thomas Bartholsen (H) og byråd for byplanlegging Bård Folke Fredriksen (H) viser hvor det nye kollektivfeltet vil ligge. Foto: Simen Sundsbø

Utvider E6 ved Ryen

Det skal bygges kollektivfelt på E6 ved Ryen. I tillegg skal enda flere boliger langs motorveien få støyskjermer.

RYEN: Det har lenge vært snakk om å bygge kollektivfelt mellom Sandstuveien og Ryenkrysset, og før påske kom vedtaket fra bystyret.

Del på Facebook

– Trafikken er den største utfordringen for et voksende Oslo. Vi har tomter nok til nye boliger og skoler, men ikke kapasitet på veiene til å ta den voksende trafikken, sier byråd for byplanlegging Bård Folke Fredriksen.

LES OGSÅ: Nytt storbygg ved Ring 3 på Manglerud

Han mener at kollektivtrafikken må ta trafikkveksten i Oslo. For å få til dette er det viktig å gjøre kollektivtilbudet bedre, og derfor er bygging av kollektivfelt blant annet på Ryen viktig.

650 meter kollektivfelt

Det er i dag seks bussruter som kjører E6 mellom Sandstuveien og Ryen. På kort sikt vil det hjelpe på trafikkavviklingen at disse bussene får 650 nye kollektivfeltmeter, men ifølge Fredriksen bygger de ikke kollektivfelt for dagens busser.

KLIKK HER, OG LES FLERE SAKER OM BIL OG TRAFIKK I OSLO

– Vi bygger kollektivfelt for å kunne utvide kollektivtilbudet i fremtiden.

Støyskjermer flere boliger

Den aktuelle strekningen er blant de mest trafikkerte i hele Oslo, og mye trafikk betyr mye støy.

Det er allerede mange som bor langs E6 som har fått støyskjerming, men i utredningsprosessen fant man flere boliger som belastes med over 65 desibel.

Disse vil nå få tilbud om støyskjerming.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere