RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Madeleine Sundberg (16), Saron Fikri Ukbaab (15), Ann Cindy Pillai (14), Marcus E. Kolstad (14), Bashir Hussein (16) og lærer og prosjektlederfor Linderudfestivalen Cathrine Torsvik Thingnes er glade for premien på 100.000 kroner.
Madeleine Sundberg (16), Saron Fikri Ukbaab (15), Ann Cindy Pillai (14), Marcus E. Kolstad (14), Bashir Hussein (16) og lærer og prosjektlederfor Linderudfestivalen Cathrine Torsvik Thingnes er glade for premien på 100.000 kroner. Foto: FOTO: Vemund Sveen Finstad

Vant 100.000 kroner

Linderud skole er første skole i Oslo som vinner den nasjonale konkurransen Gullsekken. En kraftig satsing på kunst og kultur har gitt resultater.

LINDERUD: Linderud skole har som første osloskole noen sinne vunnet Den Kulturelle Skolesekkens (DKS) Gullsekk. I konkurranse med 21 andre skoler fra hele landet er de kåret til skolen som er flinkest til å bruke kunst og kultur i undervisningen.

Førstepremien på 100.000 kroner vil ifølge skolens ledelse brukes til å gjøre skolens gode kulturliv enda bedre.

– Elevene trives godt

Linderud skole gikk av med seieren i konkurransen med følgende beksrivelse fra juryen.

«Årets vinner utmerker seg ved å ta kulturarbeidet på stort alvor. Skolens ledelse er svært bevisst hvilket ansvar den har, og har solide og troverdige planer som sikrer oppfølging og gjennomføring. De utmerker seg også ved å kommunisere ut på nett og med nærmiljøet. Juryen er imponert over skolens systematiske arbeid, og det er glede å gi prisen til Linderud skole.»

Rektor Bjørn Ekren er tydelig stolt.

– Klart det. Alle her er stolt av det. Vi har elevundersøkelser som viser at elevene trives godt, og kunst og kultur er medvirkende til det, sier han.

Mer penger til kultur

Assisterende rektor Tove Veting og lærer og prosjektleder Cathrine Torsvik Thingnes, er ikke i tvil om hva pengepremien burde brukes til.

– Vi har laget en ønskeliste. Det går mye i sceneoppsettinger, som lys, kostymer, musikkinstrumenter og slikt. Vi skal fortsette å bygge opp om kunst og kultur. Dette skal ikke gå til mattebøker, sier Thingnes.

– Det skal heller ikke forsvinne i sluket, supplerer rektor Ekren.

Linderud skole har gjennom flere år satset tungt på bruken av kunst og kultur i undervisningen. Skolen har en stor andel fremmedspråklige elever, og har tatt i bruk unike virkemidler for å få med også de med språkutfordringer.

Lærer mye av å stå på scene

– Vi har en profesjonell forteller ved skolen som gjennom kroppsspråk og dramaturgi forteller historier, slik at de som ikke er så gode i norsk kan forstå hva som formidles, sier Thingnes.

Skolen har også et mye brukt bibliotek, arrangerer flere konserter og forestillinger og lar klassene stille ut egenprodusert kunst etter tur på skolen.

– Både lærere og elever ser verdien av dette for å skape et godt læringsmiljø, sier assisterende rektor, Tove Veting.

Ledelsen ved skolen inrømmer imidlertid at de fortsatt har en del å gå på når det gjelder resultater på nasjonale prøver. Men satsingen på kunst og kultur gir gode resultater på ett av målområdene.

– Våre elever scorer høyt på muntlige eksamener. Man lærer mye av å stå en scene, sier Thingnes.

Gjør Linderud skole riktig i å satse på kultur? Hva mener du?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere