RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Saabs nye 9-5 stasjonsvogn.
Saabs nye 9-5 stasjonsvogn. Foto: Foto: Saab

Veldreid svenske

Folk vil snu seg etter Saabs nye 9-5 SportCombi når den ankommer til høsten.

Du skiller deg ut ved å kjøre Saab. Ikke bare fordi bilene deres ser annerledes ut enn det meste som ruller på veiene. Det skal litt mot til for å investere i en Saab. Tross alt var den lille bilprodusenten i Trollhättan teknisk konkurs for bare ett år siden.

Da hadde General Motors etter 20 års eierskap kastet kortene og overlatt Saab til ulvene.

Med ut i mørket fulgte tre ferdig utviklede modeller. Sedanutgaven var til og med vist fram, og alle visste at stasjonsvogna sto klar sammen med en firehjusdrevet 9-4 crossover.

Laster 1600 liter

Nå er Saab klar til å dra på vårmessen i Genève, og med seg har de stasjonsvogna – eller 9-5 SportCombi som de liker å kalle bilen i Trollhättan.

Stasjonsvogna blir ikke bare diger, men også like spesiell som personbilen. Det nesten to meter dype bagasjerommet laster 1600 liter når baksetet felles ned og 527 liter i normal konfigurering.

Samme lest som Opel

Selv om det ikke er mulig å se fra utsiden, bygges også 9-5 stasjonsvogn over samme tekniske lest som Opel Insignia, også det en diger stasjonsvogn.

Motorprogram og tekniske løsninger er de samme som i sedanen, hvilket betyr basismotorer på 1,6 liter/180 hk (bensin) og 2,0 l/160 hk (diesel). Hva bilen kommer til å koste er ikke klart.

Svakt salg

Saab klarte seg bare måtelig bra i Norge i fjor ved på selge 390 nye biler (ned 7,1 prosent fra året før). Av disse sto 9-5 modellen for 144 biler. Tre av fire Saaber ble levert med dieselmotor.

I glansåret 2004 solgte Saab 2884 personbiler i Norge og så sent som i 2007 var antallet over 2500 i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere